Sunt sigur că te-ai întrebat și tu, ca și mine, de ce ce produsele considerate „de lux” costă o avere, comparativ cu unele similare ca performanțe, dar care vin la prețuri mult mai omenești. Poate primul tău gând este că plătești brandul. Care, sincer, nu prea ține nici de cald, nici de foame. Iar ca să pun paie, terebentină și benzină pe foc, aș vrea să reții că din prețul final plătit de tine doar o treime sau chiar mai puțin sunt costurile de producție suportate de firmă. Restul…

De obicei, când auzi care sunt costurile de producție pentru orice gadget ce te ușurează de o leafă sau chiar de mai mult, parcă te apucă spumele. Nu e cazul totuși să suni la ANPC, pentru că așa e jocul în orice industrie. În mod normal, pentru a face profit, o firmă trebuie să-și vândă produsul la o sumă cel puțin dublă față de costurile necesare producției. Deschide manualul de economie de a unsprezecea, dacă ai uitat ce-s alea. Fără să le găsesc scuze corporațiilor, dar și fără să acuz pe cineva că joacă incorect, ne-am adunat aici ca să vedem împreună cât costă aducerea în existență fizică a unora dintre cele mai populare produse din gama premium: iPhone 8, căștile Beats și ceasurile Rolex. Am luat la puricat cam toate detaliile despre componente, despre costurile de asamblare și despre procentele din prețul final, procente împărțite între toate mâinile prin care obiectul trece până ajunge să aterizeze în buzunarul tău.

Un preț mai mare nu înseamnă neapărat că plătești doar un logo, o imagine sau un ambalaj. Există calitate în produsele de lux. Poate mai puțină decât crezi tu că meriți de banii ăia, dar există. Cine cumpără un aparat cu marcă de prestigiu mai are și acces la servicii gratuite, privilegii de care clienții mărcilor populare nici măcar nu au auzit. Și da, e adevărat, brandul ăla care-ți garantează un anumit nivel de calitate și o primire cu covorul roșu la service te va costa. Cu accentul pe TE! Tu plătești și tot tu primești pe măsura banilor dați. Sunt costuri de marketing, de cercetare și de dezvoltare. Pentru ca firma cutare de telefoane să te convingă că îți poate oferi o experiență unică de utilizator, trebuie să te asasineze cu sute de reclame, în care să includă vedete scumpe la vedere.

Calitatea imaginii publicitare trebuie să fie impecabilă și percutantă, iar efectele speciale, actorii, regizorii și scenariștii costă o avere. Fiecare. Pentru produsul tău din gama premium, au lucrat mai mult decât hipsterul de la design, inginerul ăla fără simțul umorului de la dezvoltare și alea două-trei practicante timide și visătoare de la PR. Mecanismul din spatele dezvoltării unui produs este complex și foarte costisitor. În fine, ideea este că și brandul costă, iar tu, dacă vrei să ai silueta unui măr mușcat desenată pe telefon sau pe laptop, trebuie să plătești fiecare om și fiecare idee ce intră în procesul de dezvoltare. Altfel spus, prețul final de la raft înseamnă mai mult decât butoanele, ecranele și chip-urile din componența dispozitivului cumpărat. Răsuflă ușurat, nu ai fost ars la bani.

Abonează-te la Cavaleria.ro pe Youtube

Dacă și-a plăcut și mai vrei, scrie-mi un comentariu și voi mai scormoni și după alte prețuri reale ale unor produse

 

You Might Also Like

2 Comments

  1. 1

    Samsung S7Edge mai e forta? Am auzit ca au probleme cu pixelii morti. As vrea un telefon de buget ma gandeam la J7 2017 pt social media, baterie si poze, dar nu vreau sa dau banii degeaba pe el. Voi ce spuneti?

    • 2

      S7 Edge e în continuare foarte bun. Cred că se va mai ieftini încă puțin. Alternativ, OnePlus 5 sau chiar OnePlus 3T

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *