Instagram, încotro?

În scurta mea vacanță de câteva zile, în timp ce-mi editam niște fotografii pentru Instagram, mi-a încolțit în minte o idee, una pe care am dezvoltat-o, iar acum vreau să o împărtășesc cu voi. Mai exact o întrebare: Instagram, încotro?

Coincidență sau nu, zilele imediat următoare a avut loc conferința în care Mark Zukerberg a prezentat strategia și noutățile pentru toate platformele Facebook. Însă, despre ele poate vom vorbi într-un alt material.

Ca să sumarizez, ca să ajungem la Instagram și la modul acesta de socializare am trecut prin mai multe tipuri de platforme. De la mIRC, Hi5, Facebook și Snapchat. Traseul meu a fost fix cel pe care tocmai l-am descris, în această ordine. Am prins foarte puțin mIRC-ul, HI5 a fost vedetă în generală, o parte din liceu am fost pe Facebook, iar facultatea și prezentul m-au prins pe Snapchat și Instagram. De ce am trecut de la una la alta? Ca toată lumea, în primul rând din plictiseală. Însă și elementul de noutate adus de fiecare platformă în parte a contat mult. 

Instagram

Cel mai mult am simțit asta la trecerea de la Snapchat la Instagram. Pentru că, eu cel puțin, nu mai folosesc Snapchat cam de doi ani. De fapt și de drept, cam de când Instagram a copiat funcția de bază a Snapchat, adică ideea de stories. Însă, la acest subiect voi reveni imediat.

Sincer să fiu, fan Facebook n-am fost niciodată. Nu m-a prins de la început, iar despărțirea a fost extrem de ușoară. Am și acum notată în telefon data în care l-am închis – 26.07.2015. Pe mine nu m-a captivat din prima, deci ruptura a fost mai logică. Însă, de ceva vreme, Facebook nu mai este frecventat și frecventabil de tineri. Tot mai mulți spun despre facebook că este mort, că s-a dus vremea lui și așa mai departe.

Dacă mă întrebi pe mine, ruptura s-a produs în momentul în care mamele, mătușile și toate rudele de vârsta a doua au început să-și facă conturi și chiar să fie active. Asta a culminat cu asocierea lui cu un loc pentru cei de vârsta a doua, dar și cu locul în care nu vrei să te expui. Sincer acum, cine-și dorește să fie în același loc cu mătușa? Să postezi și tu ceva, iar primul comentariu să fie un emoticon sau o poză cu sclipici de la bunica. Este ca și cum ai merge în același bar cu părinții tăi și v-ați face cu mâna. Nimeni nu vrea asta. Așa că, tinerii i-au lăsat pe cei de vârsta a doua să dea like-uri la citate fără însemnătate, să dea share la fakenews și să posteze poze cu mâncarea proaspăt scoasă din cuptor.

Așa că, dincolo de plictiseală, acesta este din punctul meu de vedere motivul principal pentru care tinerii au început să părăsească platforma. Deși au adus multe din funcțiile de pe Snapchat, au adăugat multe funcții, jocuri și tot soiul de artificii, faptul că este plin de rude, foști profesori sau diriginte în exercițiu, face din facebook un loc neprietenos cu tinerii. Mai ales cu cei care vor intimitate.

Bun. Să revenim acum la Snapchat și Instagram. Eu sunt unul dintre aceia care avea Instagram înainte să fie cool și-l foloseam destul de rar pentru a posta una-două poze artistice. Însă, baza era Snapchat pe care postam foarte, foarte mult. Mecanica și ideea de bază au fost cele care mi-au plăcut din prima. Postam acum ceva, orice îmi trăcea prin minte, un lucru efemer, iar în 24 de ore dispărea. Spre deosebire de Facebook de pe care trebuia să șterg în cazul în care mă răzgândeam, aici puteam posta orice fără probeleme. O glumă la care peste o lună nu aș mai râde, o întâmplare amuzantă, o seară stropită cu mai mult alcool și așa mai departe. Înțelegi ideea și sunt sigur că ești în asentimentul meu.

Instagram

Concomitent Instagram a început să devină popular și le foloseam în paralel. Însă, odată cu implementarea funcției story și în Instagram, ușor, ușor am spus adio lui Snapchat. La ce-mi trebuie două aplicații? Unde mai pui că acum Instagram era și Snapchat și Instagram… în timp ce Snapchat era doar… înțelegi ideea.

Și asta ne aduce cumva la ideea principală. Ce se va alege de Instagram când ne vom fi plictisit. Pentru că, sincer să fiu, eu deja simt un miros puternic de plictiseală. Recunoaște că nu mai este la fel de interesant ca acum un an doi, că devin plictisitoare unele funcții, iar perfecțiunea asta exagerată și viața asta perfectă a unora, deja nu mai păcălește pe nimeni. Cu alte cuvinte, așa cum citeam acum ceva timp într-un articol, Instagram a făcut perfecțiunea să fie banală și plictisitoare.

Chiar și cele mai frumoase peisaje din lume, cele mai funny glume și cele mai sexy tipe sunt deja banale. Le-ai văzut de 1000 de ori și nu te mai impresionează. Ai văzut acele cascade de o mie de ori, ai văzut aceeași glumă pe alte 10 conturi. Nu mai este deloc fun.

Au apărut chiar și conturi de Instagram cu colaje de poze din același loc, în același unghi. Practic din toate pozele care se fac într-un loc celebru, majoritatea sunt la fel. Aceeași încadratură, același unghi, aceeleași culori. De ce să dai like la o poză pe care ai văzut-o deja de câteva ori?

Unde mai pui glumele și clipurile fără sens, ori alea care prezintă un cover interesant și când colo cineva stoarce un coș. Toate astea se pot rezuma într-un cuvânt – suprasaturație. Și tot la acest capitol aș trece și campaniile cu influenceri mai mici sau mai mari. Nu mă înțelege greșit, nu îi critic pentru ele. Mai de grabă aș arunca vina pe clienți și agențiile de PR. Acelea care îi obligă pe toți să spună aceeași poveste. Văd prima postare în care citesc (asta dacă mă interesează) descrierea și aflu ce bun și inovator este produsul, cât de mult i-a schimbat rutina și mai că-mi vine să mi-l cumpăr și eu. Însă, după ce mai văd alte trei-patru postări care-mi spun aceeași poveste, crezi că mai sunt impresionat? Mai cred în sinceritatea postării? Crede-mă că nu. Și sunt sigur că și voi simțiti la fel. 

Și cumva mi se pare că acest mod de provomvare pervertește cumva tot ce știm și ce iubim la internet spre deosebire de televiziune. Printre aceste aspecte se numără și recomandările, cele sincere venite de la oameni cu care empatizăm, nu din reclame repetitive despre care nu știm nimic. Însă, când aceste campanii pe rețelele de socializare devin și ele repetitive și lipsite de substanță de ce aș mai avea încredere? Doar nu mă crezi atât de credul încât să cred că minunea aia de șampon a schimbat brusc viața tuturor bărbaților care l-au încercat. Și aici vine reversul medaliei – reticența față de reclame, fie ele și sincere, de campanii și de produs în general. Și uite așa aș mai nota încă un lucru care începe să-mi displacă la Instagram.

Ce urmează după Instagram? Greu de anticipat. Nimeni n-a putut spune cu exactitate despre o aplicație că va deveni virală, mai ales înainte ca aceasta să apară. Din punctul meu de vedere există două variante. În primul rând, Instagram este atât de populară și pentru că reunește funcționalitățile mai multor aplicații. A fost la început doar o aplicație pentru poze. Apoi a preluat funcția de bază a Snapchat plus altele împrumutate. Și așa a devenit o aplicație completă și foarte populară. Așa se face că, din puncul meu de vedere, pentru a avea succes o nouă aplicație, trebuie să fie Instagram plus ceva. Să aibă acea funcție în plus, ori diferită care să ne facă să migrăm. O a doua variantă posibilă ar fi o aplicație total nouă, cu un mecanism de postare total diferit sau chiar cu o funcție diferită de tot ceea ce cunoaștem. Acest oversharing se simte din ce în ce mai mult și nu m-ar mira ca pe viitor să devină popular termenul de keep your s*it for yourself. Nu sunt sigur că există acest termen, dar nu m-ar mira deloc ca oamenii să devină ceva mai secretoși, mai atenți la intimitatea proprie și să lase postatul excesiv de-o parte. Însă, rămâne de văzut ce urmează. Tu ce crezi? Este bun oversharing-ul? Ce urmează după Instagram?