Dacia Spring primește o stea la testele Euro NCAP

Astăzi vorbim despre Dacia Spring care pare a fi un sicriu pe 4 roți la prima vedere dacă luăm în calcul rezultatul general de la testele NCAP. Dacă nu știi ce sunt aceste teste, de 24 de ani reprezintă standardul care este luat în considerare să decidem dacă o mașină este sigură sau nu. Suntem fani mașini electrice, suntem fani Spring, suntem fani ZOE, care apropo, a obținut 0 stele la aceleași teste în cadrul unei retestări după 7 ani, dar ajungem și acolo. Și ce as vrea să vă explic în acest clip este ce înseamnă acest punctaj și cum îl interpretăm corect.

Înainte să dăm de pereți cu mașinile electrice și să ne luăm de producători că scot mașini periculoase de pe linia de producție, nici Euro NCAP nu sunt total onești la prima vedere dacă vezi doar ratingul general. Sunt 4 categorii prin care trece fiecare mașină: primele două sunt protecția pentru pasagerii față, adică adulții, pentru cei din spate, copiii, iar la acestea se ia în considerare cum sunt afectate manechinele de test în cazul unui impact frontal, lateral, din spate, la diferite viteze. A 3-a categorie îi privește pe participanți la trafic vulnerabili, adică bicicliști, pietoni, motocicliști și așa mai departe și a 4-a, pentru sistemele de siguranță automate, adică monitorizarea unghiului mort, frânarea automată, pilot automat și lista poate continua. 

Unde Euro NCAP nedreptățește mașinile este la ratingul final care face și ca mass-media să sară în sus. Nu se face o medie între toate astea, ceea ce este bine. Oferă scoruri separate, în detaliu, pentru fiecare test de la fiecare categorie iar nedreptatea este că nota finală este dată de cel mai slab rezultat la oricare dintre cele 4 categorii. Asta este extrem de important, repet, rezultatul final este dat de cel mai prost punctaj, acea o stea pe care a primit-o Dacia Spring, este rezultatul pentru sistemele de siguranță.

Ca o concluzie, nu te baza doar pe ratingul acela general pentru că te poate duce în eroare. Și mai mult de atât, un test făcut în 2019 nu este același ca cel din 2021, iar cel din 2023, din nou, va fi diferit față de testul la care sunt supuse mașinile astăzi. Așa că, înainte să tragi orice concluzie, fă-ți temele foarte bine înainte. Este vorba despre siguranța tuturor. Numai bine.