Cum se vând bărcile în România și cea mai bună idee de concediu pentru vara asta

Aproape fiecare capitală europeană este traversată de un râu utilizat pentru agrement de localnici și, mai ales, de turiști. Ambarcațiuni private mai mici și mai mari sau trasee cu vaporașe turistice vei găsi frecvent atunci când călătorești la Londra (Tamisa), Paris (Sena) sau Budapesta (Dunăre).

Bucureștiul s-a pricopsit cu Dâmbovița și cu multe lacuri, însă posibilitățile de agrement sunt aproape inexistente. Din diverse motive, pe Dâmbovița nu te poți plimba cu barca, iar lacurile sunt în mare parte neîngrijite. Acum ceva timp autoritățile au anunțat cu fast un proiect care prevedea conectarea lacurilor Herăstrău, Floreasca și Tei printr-un circuit de plimbări cu vaporașul sau barca. Evident, planul a dispărut la fel de brusc cum a apărut.

Salonul Nautic București

Asta nu înseamnă însă că nu există pasionați de sporturi de agrement și în țara noastră, iar unii dintre ei își cumpără propriile bărci sau diverse alte ambarcațiuni. Am vrut să intrăm puțin în această lume extrem de nișată la nivelul României, motiv pentru care am făcut o vizită la Salonul Nautic București.

Desfășurat în două dintre pavilioanele complexului expozițional, salonul a reunit câțiva importatori și producători de bărci și, mai ales, furnizori de servicii și echipamente. Primul contact direct a fost destul de brutal. M-am oprit la standul unui importator care avea expuse două ambarcațiuni Sea Ray, dar în jurul cărora erau trei panouri cu descrieri și prețuri de comercializare. Nedumerit, m-am uitat cu atenție și mi-a atras atenția panoul cu modelul Sea Ray 265 Sundancer, care la cei 89.000 de euro + TVA trebuia să fie cea mai scumpă ambarcațiune de la salon. Trebuia, dar nu a fost.

“Am adus ambarcațiunea, dar nu am expus-o pentru că nu a avut loc pe ușă”

Aceasta a fost explicația halucinantă a reprezentantului importatorului, care mi-a adus aminte că Metrorex a cumpărat trenuri prea late pentru a încăpea în stațiile de pe Magistrala 2.

Am mers mai departe spre celelalte ambarcațiuni expuse la salon, care aveau în general prețuri cuprinse între 10.000 – 35.000 de euro. De exemplu, un Kingfisher 570 de 17.000 de Euro are o lungime de șase metri, 150 CP, două locuri de dormit și spațiu suficient pentru șapte persoane, aceasta fiind una dintre atracțiile unei familii cu doi copii. “Ne interesează să cumpărăm o barcă de cel mult 20.000 de euro și ne gândim la un credit, dar vom plăti avans cam jumătate din sumă”, mi-a povestit tatăl familiei în timp ce copiii alergau prin ambarcațiune.

Mi-a mai atras atenția un Quicksilver 605 Sundeck de aproape 23.000 de Euro, cu motor de 150 CP, o ambarcațiune ideală pentru un grup de tineri puși pe distracție, comercializată de American Nautica, expozantul cu cele mai multe bărci la stand. Nu am ratat nici Jeanneau Merry Fisher 795 Legende, una dintre cele mai mari ambarcațiuni de la salon din punct de vedere al dimensiunilor, care a fost expusă la standul Euronautica, la prețul de 31.500 de Euro.

Multe bărci, puține iahturi

Cam aceasta a fost strategia expozanților. Au adus bărci relativ mici la prețuri medii de 20.000 – 25.000 de euro, mai accesibile decât modelele prezentate în alți ani, ideale pentru plimbări în ape mici, relativ aproape de țărm.

De altfel, ambarcațiunile cu vele și iahturile au cam lipsit, probabil ca urmare a interesului scăzut al românilor să cumpere așa ceva, în contextul în care acestea au prețuri semnificativ mai mari ce depășesc cu ușurință zona sutelor de mii de euro. Prin urmare, a trebuit să mă mulțumesc cu bărci, unele cu un design atractiv, altele mai degrabă fade și fără acel ceva care să-ți atragă privirile, dar toate cu o lungime de până în șapte metri și cu propulsie bazată pe motoare.

Pe lângă aceste ambarcațiuni, la salon am văzut și mulți expozanți cu diverse servicii legate de această industrie, două școli de scuba diving sau comercianți de caiace și canoe, pe lângă ofertele de ambarcațiuni gonflabile. Pata de culoare a fost însă Argo 8×8 750HDi, un vehicul de teren amfibiu cu un motor de 30 CP capabil să meargă prin noroi și zone afectate de inundații. Poate transporta până la șase pasageri pe uscat și cel mult patru pe apă, sarcina totală fiind de cel mult 386 kg în apă.

Cât costă întreținerea unei bărci

Totuși, bugetul de care ai tu nevoie pentru o astfel de pasiune depășește cu mult prețul de achiziție, întrucât cumpărarea unei ambarcațiuni reprezintă doar începutul. “Există multe alte cheltuieli suplimentare, de la taxele anuale până la taxa pentru staționarea la cheu, cumpărarea echipamentelor suplimentare de siguranță care sunt obligatorii din punct de vedere legislativ sau combustibilul”, mi-a explicat reprezentantul unui expozant.

Eu unul recunosc că nu sunt deloc tentat să cumpăr o barcă și să am grijă de ea pentru a ieși pe mare câteva săptămâni pe an. În primul rând pentru că nu aș investi o sumă atât de mare într-o barcă, iar în al doilea rând pentru că întreținerea ei mi se pare o bătaie de cap prea mare. Chiar și așa, salonul ăsta nautic mi-a dat o idee interesantă pentru un viitor concediu: să închiriez o barcă cu un grup de prieteni și să mergem pe mare timp de o săptămână. Dar mai multe despre acest plan îți voi spune într-un articol viitor.