Cum fac bani cluburile de noapte?

În București există aproximativ 1.800 de cluburi și baruri, dintre care peste 100 sunt concentrate în clădirile mai mult sau mai puțin dărăpănate ale Centrului Vechi.

Sunt prea puține sau, din contră, prea multe? La fel ca în orice alt domeniu, oferta de cluburi și baruri este dictată de cerere, iar în București apetitul pentru distracție este ridicat.

Cunosc multe persoane care calculează profitul unui club strict în funcție de prețul plătit pe băuturi. “O bere de 3 lei costă 9 lei în club, deci ăștia fac 6 lei la fiecare bere vândută. Dacă sunt 500 de clienți pe noapte care consumă, în medie, 3 beri, înseamnă un profit de 9.000 lei”.

Trecând peste faptul că cei care gândesc în acest mod nu iau în calcul elemente precum chiria, plătită de proprietar pentru spațiul în care își desfășoară activitatea, salariile angajaților sau taxele la stat, există și alte metode prin care cluburile fac bani.

Exclusivități pentru anumite mărci de băuturi

Probabil ai observat că, în unele cluburi, există branduri de bere de la un singur producător. Asta înseamnă că ai relativ puține opțiuni la dispoziție, în special dacă nu ești fanul respectivelor mărci sau dacă ai gusturi ceva mai pretențioase: bere nefiltrată, bere neagră, bere cu o concentrație mai mare de alcool. Totuși, pentru club este o afacere bună: de regulă, primește bani de la producătorul respectiv pentru a-i acorda exclusivitate în local. Același lucru se aplică și în cazul țigărilor, unde oricum profitul pe pachet este limitat de prețul maximal stabilit de lege;

Marketing la băuturi

Alte cluburi preferă să obțină bani în plus din produsele alcoolice prin diverse campanii de marketing: promovarea anumitor oferte în detrimentul altora sau poate chiar oferirea acestora la un preț subvenționat susținut parțial de producător;

Marketing la țigări

Legislația actuală prevede că un club poate alege să permită integral fumatul, să permită fumatul doar în locuri special amenajate sau să nu-l permită deloc. Datele oficiale arată că aproximativ 25% dintre românii, de peste 15 ani, fumează zilnic. Pare un procent mic, dar nici un club nu riscă să-i îndepărteze pe fumători: aproape toate permit fumatul, asta și pentru că pot obține venituri suplimentare din marketing. Nefumătorii par resemnați și nu protestează, ci merg în continuare în cluburi;

Evenimente în cluburi (a.k.a concerte)

Multe cluburi găzduiesc ocazional concerte. Nu numai ca să atragă și mai mulți clienți, ci și pentru a-și asigura o sursă suplimentară de venit, întrucât de multe ori formația care cânta plătește o anumită taxa sub formă de chirie pentru spațiul respectiv.

Vânzări de droguri ușoare

Poate că pare o afirmație dură și hazardată, dar unele cluburi tolerează vânzarea de droguri ușoare. Nu o spunem noi, ci autoritățile care au efectuat razii de amploare. Numai în acest an au fost prinși consumatori sau comercianți de droguri ușoare în sau în zona cluburilor de noapte din București, Costinești sau Cluj.

Alte metode (i)legale:

Pe lângă toate acestea, în unele cluburi se întâmplă și lucruri la limita legalității, ilegale sau pur și simplu imorale:

  • de câte ori ai primit bon fiscal când ai cumpărat bere într-un club? Dacă nu primești bon fiscal, clubul respectiv face evaziune fiscală și evită taxele către stat, obținând astfel un profit mai mare;
  • unii barmani cumpără alcool pe persoana fizică și îl vând în club, iar profitul rezultat intră în buzunarul lor, nu al proprietarului clubului. Această practică este frecventă în special în cazul băuturilor scumpe;
  • unii barmani adăugă apă în vodcă sau whisky pentru profitul personal sau pentru profitul proprietarului. Asta ca să știi de ce vodca aia pe care ai comandat-o în club nu era atât de tare precum te așteptai tu.

Toate aceste metode de a face bani sunt, de fapt, cele mai simple la care apelează cluburile. Sunt sigur că mai sunt și altele pe care le știu în special cei care lucrează în industrie. Dacă te numeri printre ei nu ezita să le dezvălui în rubrica de comentarii.