Ce se întâmplă cu Tesla

Zilele acestea s-a întâmplat ceva nemaivăzut de mult timp pe piața bursieră. Acțiunile tesla s-au dus sus ca rachetele Falcon, apoi au aterizat lin la 740 de dolari.. Fix acum o lună pe 6 ianuarie o acțiune tesla se vindea cu 451 de dolari. Pe 4 ianuarie la ora 15:30 una bucată era 961. Păi nu am mai văzut așa ceva de la bitcoin încoace.

Unii au zis că e manipulare a pieței, alții că e abia începutul și că acțiunile tesla vor ajunge să valoreze vreo 15.000 de dolari în vreo 5 ani. Și astfel de declarații pot manipula. Dar, ieri a scăzut cu 17%, adică la 152 de dolari pe acțiune. 

Dar, aceste creșteri nu au venit așa de nicăieri. Pe site-ul tesla poți să găsești cifrele pe ultimul trimestru. În ultimele trei luni, Tesla a produs 87.000 de Model 3 și 18.000 de Model S și X. Și asta fără să înceapă producția din China, despre care o să vorbim imediat. 

Tesla a câștigat 368 de milioane de dolari în ultimele trei luni din 2019. Veniturile au fost de 7,4 miliarde de dolari, cu vreo 300 de milioane peste ce așteptau specialiștii. Însă, în declarația de câștiguri a tesla mai apar niște lucruri interesante. Compania a început deja producția lui Model Y, mai devreme decât plănuieseră inițial și vor ca fabrica din Fremont, California să ajungă la o capacitate de producție de 500.000 de bucăți pe an cu Model 3 și Y combinate la mijlocul lui 2020. Acum capacitatea fabricii e de 400.000. Sunt curios așadar ce se întâmplă cu Model S și X? Dispar? Mută producția în Germania?

Cumva, toate aceste cifre și faptul că Tesla a livrat ce a promis a înfipt compania bine de tot în industria auto. E cel mai mare producător de mașini electrice și la cum arată acum piața, va rămâne așa multă vreme de-acum încolo. 

Să nu uităm că Elon a inaugurat de curând o a doua fabrică și fix pe piața cu cel mai mare interes pentru electrice: China. Fabrica din Shanghai va începe timid cu 150.000 de unități în acest an. Au stocuri suficiente pentru pachetele de baterii pe care au început să le asambleze încă de anul trecut. Și tot aici va fi mutată și o parte din producția lui Model Y. 

Model Y pe care apropo, îl tot vedem pe rețelele de socializare. E deja pe drumurile din California. 

O a treia fabrică este deja în lucru, la Berlin și e locul pentru producția modelelor destinate pieței europene. Adică vom putea comanda și din România fără prea multe bătăi de cap. Din 2021 o să înceapă livrarea de modele Made in Germany. 

Așadar, Tesla are de-acum spate pentru orice afirmație despre viitor. Așadar, poată să susțină cererea uriașă în orice colț al lumii. 

Și mai sunt modele care trebuie să ajungă pe piață. Să nu uităm de SemiTruck, camionul de 200.000 de dolari cu autonomie de 480 sau 800 de kilometri și încărcare rapidă în 30 de minute, de faimosul Cybertruck și de impresionantul Roadster. 

Dacă faci un pas în spate, la toată industria auto o să-ți dai seama că valoarea acțiunilor este dată și de ce fac sau nu fac ceilalți producători. În afară de Nissan Leaf sau Renault Zoe, câte mașini electrice ai văzut pe stradă? Câte Mercedes-Benz EQC, câte Audi E-Tron? Câte Hyundai Kona sau Kia E-niro? Vreo 55 de EQC sunt înmatriculate acum în Germania, deși producția a început în mai la cică o sută de 100 bucăți pe zi. E-Tron merge ceva mai bine cu 700-800 de vânzări pe lună în State. Tesla și-a creat infrastructura. Are control total pe baterii și pe stații de încărcare. Face un skateboard peste care pune o caroserie cu tabletă-n mijloc. BMW, Mercedes-Benz sau grupul Kia depinde de coreeni pentru baterii. Unii de Samsung, alți de LG și ajung să supraliciteze ca să aibă suficiente baterii pentru mașinile promise în următorii ani. BMW a plătit deja vreo 10 miliarde de euro pentru ele. 

Și mai e ceva: Tehnologia de conducere autonomă, Autopilot. Care nu merge pe peste tot dar tot apar demonstrații cu eficiența sistemului. Sistemul dezvoltat in-house față de tehnologii de la continental sau bosh sau veoneer pe care producatorii le vor cumpara pentru montaj plug&play. Bine, zona de conducere autonomă are nevoie de o legislație bună. 

Să nu uităm că Tesla are cea mai mare rețea de stații de încărcare. Nu doar în Statele Unite ale Americii dar și-n Europa, până la granița cu România. Și curând și Bulgaria va avea o stație și cred că înaintea noastră. Așadar, orice drum prin Europa este acoperit de stații, mai ales în jurul autostrăzilor. V3 o ajungă curând prin parcări cu încărcări de 15 minute la 256 de kw putere. 

Tesla este și despre panouri solare pe care ți le poți monta pe casă ca să-ți încarci mașina gratis cu energia de la soare. E și despre pachetele de baterii, Powerwall care au o capacitate de 13,5 kwh, pe care le poți încărca gratis din panourile solare ca să speli rufe, tot fără bani. 

Deci, ce vreau să spun e că acțiunile n-au crescut pentru că se joacă niște unii pe piață ci și pentru tot ceea ce oferă tesla acum dar mai ales în viitor. Iar legislația va fi tot mai dură cu motoarele care merg cu benzină sau motorină. Deci… 

Aștept impresiile tale mai jos în comentarii. Tu crezi că Tesla este evaluată corect?