Automobilul – definit și definind omul

O perspectivă franceză asupra automobilului și evoluției lui având în prim plan femeia și moda

Un motiv interesant pentru a conjuga verbe. Dacă tot este frig și umed, am pus pantofii și mănușile de condus în cui și încercăm să înțelegem automobilul de astăzi privind puțin în trecut. La salonul auto de la Paris de anul trecut, francezii au prezentat propria perspectivă… o expoziție dedicată automobilului și modului în care acesta l-a modelat pe om și cum omul a modelat acest obiect de uz casnic a cărui adulare l-a transformat în religie pentru mulți.

La belle epoque

belle-epoque

Este creuzetul vremurilor noastre, este finalul secolului XIX, este momentul în care mașinăria este în centrul procesului de industrializare, este momentul în care se naște automobilul. Un automobil care este o modă, este o reflexie a apartenenței sociale.

Automobilul era perceput ca o platformă mecanică pe care fiecare client își desena caroseria pe care o dorea. Panhard & Levassor este considerat a fi primul constructor de automobile, vorbim de producția de serie. În 1891 firma a produs 30 de vehicule înainte de a le comercializa. Trecând peste această mică paranteză, doream să vă ofer un exemplu din acea perioadă, un model Panhard & Levassor M2F ce avea în catalog o ofertă de 20 caroserii. Este vremea în care au apărut accesoriile pentru automobile, si aici ma refer la o colecție vestimentară dedicată – pelerine, pături, pălării…

Anii ’20 – ’30

20-30-1O perioadă extrem de confuză, marcată de mari dezechilibre după primul război mondial. Este o perioadă în care femeia îl înlocuiește pe bărbat în tot mai multe activități, ceea ce conduce la emanciparea accelerată a femeii. Este femeia activă, femeia care fumează în public, practică sportul în aer liber… conduce automobilul. Un stil de viață dinamic care obligă la o evoluție accelerată a modei, detaliu care extrem de repede se va regăsi și în universul auto. Putem vorbi despre o orgie creativă, despre o perioadă de aur a carosierilor.

Probabil singura excepție este Ford T cu al său aer impersonal dat de producția de serie. Este perioada Arte Deco, o perioadă dominată de geometrie, de cub.

Ford T a fost probabil primul model care a influențat moda, sau cel puțin a fost asociat cu o tendință, până atunci fiind create articole vestimentare dedicate automobilului. Coco Chanel a impus ”le petite robe noire”, o piesă care în 1926 era numită de Vogue  – ”Le Ford de Chanel”.

Acea orgie creativă poartă semnătura unor carosieri legendari – Figoni & Falaschi, Saoutchik, Gabriel Voisin, Henri Chapron. Cine sunt acești carosieri? Figoni & Falaschi au desenat una dintre cele mai frumoase caroserii din istoria omenirii – Talbot Lago T150 SS. Henri Chapron în prima parte a carierei a creat caroserii memorabile pentru Talbot, Delage, și Delahaye, dar probabil omenirea îl va ține minte pentru primele modele Citroen DS decapotabile ieșite din atelierul lui. Mai apoi Citroen a produs un model de serie DS decapotabil.

O perioadă în care automobilul a oscilat între statutul de trofeu și cel de accesoriu, el apărând în prezentări de modă. Casa Hermes fiind extrem de atașată de automobil, a dedicat pasionaților colecții de accesorii folosind astfel automobilul pentru a se promova.

Iar criza de la finalul anilor ’20 a fost motorul care a schimbat fața automobilului… motoarele au evoluat, au fost abandonate cilindreele uriașe, a apărut tracțiunea, iar aerodinamica a început să conteze…

Anii ’50, anii glamour…

50O altă perioadă dominată de femeie. O dominație a cărei cauză nu știm dacă vine din nevoia de renaștere de după război sau din demersul de a-și regăsi feminitatea. Este un ”război” între femeia din America, cu bustul mare și talia de viespe, gen Marilyn Monroe și cea promovată de Coco Chanel prin colecția Tailleur din 1954. Avem femeia protejată vs. femeia modernă, activă, practică. Este momentul de ruptură și în lumea auto între cele două lumi. Este perioada de gloria a cromului, cilindreelor și dimensiunilor uriașe în lumea nouă. Este probabil cea mai prolifică perioadă… de atunci avem Mercedes-Benz 300 SL, Jaguar XK120, Citroen DS19.

Generația pop, anii ’60

60Sunt anii generațiilor care s-au răsculat împotriva rigorii, crispării societății, o crispare moștenită din perioada victoriană. Sunt anii revoluției sexuale, anii mini-jupe, a femeii active. Pantalonul devine un accesoriu feminin, alt simbol al emancipării feminine. Automobilul devine un simbol al libertății, nu unul al statutului. Renault 4L se vinde în opt milioane exemplare. Se naște mașina sport care nu mai este un simbol al elitelor – Ford Mustang. Este în același timp era spațială, o temă care inevitabil ajunge și în universul auto, saloanele fiind invadate de concepte auto futuriste.

Anii ’70, anii protestului, anii contestării

70Lumea începe să nu mai privească cu ochi atât de buni industrializarea masivă, societatea de consum este blamată. Există un curent bio, lumea vrea soia, bumbac, lână… perioada hippie înmugurește. Moda este un cocktail de boem și folclor cu tușe psihedelice, în acest peisaj Citroen Mehari fiind la el acasă. Jeans-ul devine accesoriu unisex, dar în același timp este o perioadă care începe să definească iarăși clasele sociale. Citroen SM sau Renault Alpine 310 în mod cert nu erau mașini ale generației hippie.

Anii ’80 – ’90

80-90Pentru francezi este o perioadă a individului care încearcă să se afirme, o perioadă a exceselor, ani influențați categoric de cultul libertății din America. Nevoia de afirmare a individului conduce firesc la excese, conduce la creatori de modă precum Jean Paul Gaultier, Claude Montana sau Thierry Mugler. Paradoxal, automobilul se detașează puțin de acest peisaj, este perioada GTI… iar de aici lucrurile se dizolvă încet spre ceea ce avem astăzi.