Au fost vremuri în care fiecare mașină era un unicat, fiecare client își alegea motorul, carosierul, interiorul… dar sunt vremuri care au apus pentru că nu erau eficiente economic.

Azi trebuie să fii eficient, trebuie să faci parte dintr-o alianță, trebuie să… orice pentru a produce mai ieftin.

Așadar avem alianțe, avem motorizări regăsite atât pe modele de volum cât și pe modele premium, avem platforme comune… dar avem povești diferite, avem sigle, avem pasiuni, fani care își iau în brațe mărcile preferate și le divinizează.

Nu este un articol malițios la adresa unei mărci sau grup, este doar o mică enumerare a unor realități din peisajul auto.

Grupul VAG se poate lăuda cu una dintre cele mai eficiente politici din această perspectivă. Sunt printre primii care au luat-o pe acest drum, iar acum pot da lecții multora.

Aș putea să-i spun studiu de caz, dar nu e cazul. Plecăm de la noua Skoda Fabia. Știm că nu este construită pe platforma MQB, dar pentru că utilizează părți din această platformă, vom profita și de dragul tabloidizării și o vom include în discuție. Așadar, punctul de plecare este o Skoda Fabia 1.0 MPI al cărei preț de bază este de 10.418 euro.

Dar cu acte în regulă, pe platforma MQB sunt construite următoarele: Audi A3, Seat Leon, VW Golf 7, VW Golf Sportsvan, Skoda Octavia, Audi TT, VW Passat, Skoda Superb și VW Touran.

Am dat o fugă în configuratorul Skoda și am descoperit Octavia Active 1.2 TSI. Aceasta pleacă din showroom spre garajul vostru pentru 14.837 euro. În primă fază, am fost tentați să alegem un VW Passat drept partener pe balanță. Pusesem ochii pe un Passat Variant Highline 2.0 TDI DSG 4Motion cu tot ce s-a inventat ca opțiune. Trecusem de 60.000 euro.

Dar ne-am adus aminte de noul Audi TT, și am decoperit un TTS 2.0 TFSI Quattro cu opțiuni la 67.925 euro. Tot cam pe acolo vine și un Audi S3 Cabrio. Dar nu am putut bifa noul Audi RS3… cred că ajungem mult mai sus. Scopul acestei mici introspecții? Să descoperim flexibilitatea pe care o oferă progresul în ziua de azi.

Grupul VAG mai are o platforma MLB. Deja cea de a doua generație a platformei MLB intră în scenă pe noua generație Audi Q7. Dar tot pe acestă platformă va fi construit și Audi A4 B9 precum și viitoarea generație A8.

Hai să privim și prin alte curți pentru a nu fi acuzați de ceva.

Spre exemplu, o altă alianță mare la nivel mondial, cea Renault – Nissan. Nou intrat în familia Nissan este Pulsar, o compactă onestă care este construită pe platforma CMF (common module family). Vom trece peste faptul că pe aceeași platformă sunt construite și noul Qashqai și X-Trail și vom poposi în Franța, acolo unde descoperim un nou model – Renault Espace. Și pentru a onora poporul francez am ales un Espace Initiale Paris dCi 160 EDC care costă la ei 51.110 euro.

Și încheiem acest periplu cu o platformă extrem de virilă – Mitsubishi GS. O platformă dezvoltată împreună de Mitsubishi și DaimlerChrysler (ceva ce a existat cândva!) pentru modele compacte. Aceasta se numește Project Global. Am spus că se numește pentru simplul fapt că ea încă se află în ”activitate” deși a fost lansată în 2005. A debutat pe Mitsubishi Outlander, și încă deservește acest model. Din curtea celor de la Mitsubishi mai bifăm Lancer și ASX pe această platformă, plus un model dedicat pieții asiatice – Delica și, surprinzător, versiunea Lancer de rally-raid.

Dar acum să luăm această platformă și să o introducem în curtea DaimlerChrysler/Fiat. Descoperim aici Dodge Caliber, Jeep Compas și Patriot – modele care încă se produc, Dodge Avenger, Dodge Journey/ Fiat Freemont – modele care încă se produc, Chrysler Sebring și pentru o scurtă perioadă faceliftul Chrysler 200. Destul de potentă platforma, și nu am terminat… pentru că am uitat de francezi: Citroen C-Crosser/ Peugeot 4007 și Citroen C4 Aircross/ Peugeot 4008.

Gata? Da, asta dacă nu bifăm și Proton Inspira, un Mitsubishi Lancer cu siglă malaeziană.

Aș vrea să mă opresc aici. Risc să ajung peste încă o pagină de text și să privesc mașinile ca pe cuptoare cu microunde…

You Might Also Like

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.