Apple vs Facebook – Care-i treaba cu datele tale? – Cavaleria.ro

La începutul internetului ne puteam doar imagina ce se va întâmpla în viitor. Prin 1995 dacă îmi aduc bine aminte demontam primul meu computer, cumpărat cu greu de părinți. M-au certat pentru asta, și pe bună dreptate, știi cât erau de scumpe pe vremea aceea? Câțiva ani mai târziu tata îmi aduce clienți cărora să le cumpăr și să le asamblez ”calculatoare” și îi mulțumesc și acum pentru asta. La acea vreme hardware-ul era totul, pentru că la nivel de software nu făceai prea multe în comparație cu ce se întâmplă acum.

Nici nu mi-am imaginat că voi umbla cu un computer în buzunar tot timpul, și că acesta va ști mai bine ca mine ce îmi place. Ce mânânc, de unde îmi cumpăr haine, unde am fost în fiecare minut și secundă din zi, cum dorm, cât de gras sunt ori cât e pulsul sau nivelul de oxigen din sânge. Toate aceste informații, sau cel puțin o mare parte din ele ajung la cei care ne servesc zi de zi reclame.

Facebook este ”capul răutăților” aici și intră într-o luptă aprigă cu Apple în acest moment. Înainte să îți explic, dă un like al acestui video și îți garantez că nu îl vei lua înapoi.

Internetul ne-a schimbat în bine, ne face mai buni, mai rapizi, ne oferă locuri de muncă și noi suntem exemplul perfect. Dar cu tot binele vine și răul. În ultimele două decenii preferințele și informațiile noastre sunt vânate de toate companiile mari ce procesează date și servesc reclame. Cum ar fi totuși să putem opri acest lucru?

Apple, compania la care ne așteptam cel mai puțin face chiar asta. iOS 14.5 este update-ul pe care l-ai primit recent pe telefon și care este vinovat de aceste discuții. Acest update va opri din start toate aplicațiile care colectează date de pe telefonul tău, și de la celelalte aplicații instalate. 

Acel APP TRACKING TRANSPARENCY sau ASK APP NOT TO TRACK este valabil pentru toate aplicațiile la momentul instalării update-ului.

Cum funcționează? Ai primit vreodată reclame pe Facebook și Instagram legate de un obiect pe care l-ai căutat recent, sau poate despre care ai vorbit doar cu cineva? Da, aplicațiile de genul Facebook, Messenger, Instagram ascultă și urmăresc tot ce faci chiar și atunci când nu sunt deschise. Acest efect se numește TRACKING ACROSS APPS AND DEVICES și este o funcție la care Facebook ține foarte mult.

Atât de mult încât are o întreagă campanie împotriva acestui update. Ba chiar ne roagă pe noi utilizatorii să îi ajutăm să rămână gratuit… WTF? E ca și cum un hoț, sau un criminal te-ar ruga să îl lași să te urmărească până acasă și să lași ușa descuiată… Mark, ești bine? Și nu te întreb ca pe un prieten…

Discuția este puțin mai veche, de la finalul anului trecut când Apple a vrut să vină cu această funcție încă de la iOS 14.0 sau 14.1. Atunci însă au avut loc discuții aprinse cu ușile închise între reprezentanții Apple, Facebook și Google. Google nu este chiar atât de interesat de acest subiect pentru că el are deja un contract de vreo zece ani, de pe vremea lui Steve Jobs cu Apple, ca motorul de căutare Google să fie principalul pe orice dispozitiv de la ei. Și îi plătesc pe cei de la Apple cu peste 8 miliarde de dolari în fiecare an pentru asta. Oricum Google are sistemul de operare Android, și cine știe ce se mai ascunde și acolo. E cel puțin aceeași situație ca și pe iPhone.

 

Modelul de business al lui Facebook este însă bazat pe acele informații. Aplicația de la Facebook trebuie să știe unde ești, ce ai căutat pe Pinterest, pe Google, pe YouTube ori chiar pe Binance. Doar așa poate oferi o serie de customizări incredibile pentru cei care își fac reclamă pe platformele lor. Știai că reclama pe Facebook este de altfel cea mai ieftină și mai precisă din lume? Cum credeai că se întâmplă asta?

Atunci când pui la care o campanie, poți selecta vârsta, locația precisă, sexul (și aici ai mai multe opțiuni) preferințele de mâncare, haine, înălțime, greutate și așa mai departe, și poți bifa o mie de căsuțe ce fac targetarea unei reclame o joacă de copii. 

Acum, nici Apple nu este ușă de biserică. Chiar dacă îl lăudăm acum pentru un gest pe care trebuiau să o facă de douăzeci de ani, dar hei, până acum au strâns și ei o grămadă de date. Ca să nu mai vorbim de comisionul baban pe care îl fac pe AppStore din munca tuturor programatorilor pe care nu îi lasă să își vândă subscripțiile aplicațiilor în altă parte. 

Sau poate vrei să vorbim despre faptul că produsele Apple au un istoric negativ fiind cele mai greu de reparat. Și nu pentru că sunt ele complicate ci pentru că Apple le face așa, în plus nu oferă deloc piese de schimb care ar putea lungi viața unui produs cu încă 2-3 ani și reduce costurile reparației cu până la 90%. Stai liniștit, nu am nici o simpatie pentru ei tocmai din aceste motive. Da, intimitatea datelor este cea mai importantă pentru utilizatori, așa cum spunea Steve Jobs acum 11 ani la o conferință de presă. Au trecut 11 ani de atunci Apple, ce s-a întâmplat între timp? 11 ani!!!

E bine că totuși după atâta timp, succesorul lui Steve Jobs, Tim Cook a decis să facă acest pas. Să zicem că zicala ”niciodată nu e prea târziu” funcționează în această situație.

Revenind la update-ul de iOS 14 de anul trecut, acela te informa doar care sunt aplicațiile și ce informații culeg ele. Era doar un fel de Termeni Și Condiții pe care nu le citește nimeni și dai cu skip să te bucuri de noul telefon. Acum e mai nasol, din start aplicația trebuie să îți ceară permisiunea să te urmărească atât fizic cât și virtual în căutările tale. Pentru Facebook e nasol, pentru că 96% din utilizatorii care și-au instalat deja update-ul au dat click pe NU. 

Craig federighi de la Apple explică mai bine ce se întâmplă cu acest update, într-un interviu cu Wall Street Journal, însă pe tot parcursul celor câteva minute ale clipului nu am putut să mă gândesc decât la faptul că Apple a lăsat totuși să se întâmple asta, atâta timp. 

Acel Advertising ID, cel care este asociat cu orice dispozitiv conectat la internet, Smartphone, Tabletă, Laptop, Desktop este cel care permite de atâta vreme acest comportament. El este legat apoi de contul de utilizator introdus pe acel telefon și uite așa toate companiile mari știu tot ce faci, absolut tot.

Există un film decent pe această temă pe Netflix, The Social Dilemma, îți recomand să îl vezi pentru un insight în mintea programatorilor cărora acum le este rușine de unde am ajuns. 

Signal de exemplu are nevoie de numărul de telefon și atât. Facebook Messenger știe locația, fizică, nume, număr de telefon, identificatorul contului, al telefonului, istoricul tranzacțiilor cu telefonul, informații financiare din alte mesaje, contacte, poze și clipuri de pe telefon ori din cloud, istoricul căutărilor, ba chiar informații de performanță ale telefonului și aplicațiilor instalate pe el.

Modelul de business este pe cale se să schimbe iar asta nu e rău.

Știu, o mulțime dintre cei care face Facebook Ads o să îmi sară în cap pentru asta însă e timpul să încerce niște metode mai eficiente de a găsi clienți. În primul rând ar trebui să ai produse sau servicii foarte bune de care să ”umble vorba” și apoi să înveți să îți fidelizezi clienții. Și așa consumerismul este la cote maxime acum că stăm acasă și ne dorim prea multe lucruri. Eu de exemplu am realizat că pot trăi cu o zecime din produsele pe care le consumam înainte, și prefer să cumpăr mâncare mai scumpă, mai puțină și muuuuuuult mai bună. Și chiar așa, fac economie și sunt mai sănătos și fizic și psihic.

Da, am luat pastramă afumată de mangaliță la 100 și ceva de lei kilogramul de la un producător local, mănânc 2-3 feliuțe când îmi e poftă și îl o am în frigider ambalat corect de aproape o lună. La fel și cu fructele și legumele, le iau puțin mai scumpe și sunt surprins în fiecare zi că nu au toate același gust de castravete în culori diferite.

Acestea fiind spuse, mesajul meu de încheiere este următorul: Orice consumi, consumă responsabil, pentru binele tău și al planetei, și nu uita, dacă nu plătești un serviciu sau o aplicație, tu ești produsul. 

Sper că și-a plăcut această incursiune în tehnologie și că ai păstrat like-ul pe care l-ai dat la începutul clipului. Dă-i un share să îl vadă și prietenii tăi și noi ne vedem data viitoare. Numai bine!