Dacia Spring la 7700 € , Mai mulți bani pentru Rabla, Tesla pe Bitcoin – Cavaleria.ro

Bine te-am regăsit la un nou autotech cu știri și întâmplări noi din domeniul auto. Astăzi ne uităm mai mult la noi în curte, apetitul nostru pentru mașini electrice este mai mare decât ne așteptam, atât de mare încât site-ul Dacia a picat la precomenzile pentru Spring după ce au fost 4000 de mașini rezervate, chiar și cu un avans de 100 de euro. Între timp, programul Rabla se deschide în ultima săptămână din aprilie, adică de paște, cu un buget dublu față de anul trecut pentru mașinile electrice. Ai putea spune că iepurașul este mai bogat anul acesta dacă vrei să fii mai ecologic și să lași morcovii să crească în loc de rapiță.

Așadar, dacă voiai să rezervi sâmbătă cea mai accesibilă mașină electrică nouă ai fi avut o surpriză. Mai mult de 4000 de oameni s-au grăbit să rezerve o Dacia Spring cu un avans de 100 de euro. De ce? Pentru că e ieftină și merită. 7700 de euro mai ai de dat după ce aplici cei 1500 de euro din programul rabla clasic și cei 9300 de euro de la rabla plus dacă te-ai pus pe listă. Chiar mă bucur că ”a fost bătaie” pe Dacia Spring și îmi pare rău că tichetele de Rabla Plus nu vor fi suficiente pentru această mașină. E mică mică, dar vine cu o autonomie de 230 Km și încărcare până la 80% în doar 50 de minute. Nu uita să alegi dotarea opțională de încărcare rapidă DC la 30kW dacă vrei fast charge. Bine, atunci când poți să mai faci precomandă pentru că momentan sunt închise iar livrările încep abia din toamnă, asta dacă vin și cipurile la timp. Acum, dacă vrei să îți cumperi o mașină nouă și să scapi de rabla veche, uite care sunt recompensele pentru programul Rabla. Poți lua 7500 de lei în loc de 6500 de lei pe mașina veche, poate pare o diferență sensibilă însă ia în calcul și inflația, era normal.

Primești 1500 de lei pentru mașinile cu GPL și emisii reduse, dacă nu îți fură nimeni catalizatorul, 3000 de lei pentru o mașină hibridă dacă vrei să îți complici viața cu o mașină cu două motoare și mai multe piese ca niciodată. Dacă totuși cumperi un Plug-In Hibrid vei primi deja 4500 de euro de la stat, o sumă frumușică care te poate ajuta să alegi cele mai bune dotări de exemplu.  Dacă însă optezi pentru o electrică 100% atunci prima este de 45000 lei, aproximativ 9300 de euro. Va trebui să te grăbești însă, chiar dacă sunt 6600 de astfel de prime pentru full electrice simt că va fi bătaie pe ele mai ales dacă mai apar în curând câteva modele noi pe piață.

Revenim la discuția despre cipurile care întârzie livrările de automobile noi? Uite că până și coreenii de la Hyundai care țineau la saltea un stoc de chipuri pentru vremuri din acestea sunt în situația de a întrerupe producția în aprilie. Acțiunile companiei au fost și ele lovite de acest raport publicat miercuri de Financial Times. Hyundai a redus deja producția la modele mai puțin cerute pentru a face față situației dar a fost prinsă din urmă de realitate. La fel s-a întâmplat și la Honda, General Motors și chiar și Ford sau Tesla. Să ții o fabrică de mașini închisă timp de o lună înseamnă cu 100.000 de mașini produse mai puțin.

Realitate pe care Tesla o ascunde sub preș cu artificii de marketing. Elon Musk a anunțat pe twitter că de acum poți cumpăra o mașină Tesla cu bitcoin. OK, foarte tare, dar nu am găsit cum ai putea face asta pe tesla.com dar poate, zilele astea. Ideea e că se putea și până acum să cumperi orice cu bitcoin pentru că procesatorii de plăți fac conversia în timp real la dolar. E de văzut dacă Elon o să strângă bitcoinii la teșcherea și să aștepte bull run-ul sau face la fel. Ce mă preocupă însă mai degrabă, este termenul de livrare care și la Tesla a fost decalat mult, cu 6 luni spre exemplu la Model S, semn că nici Tesla nu scapă de problemele cu cipurile.

Care e de fapt problema acolo? Pe scurt, toata lumea cumpără cipuri cam din aceleași locuri iar producția se face pe bază de prognoze si comenzi în avans cu un an sau mai mult. Acum un an începea pandemia si toată industria și-a redus comenzile iar acum nu mai reușesc să le crească la loc pentru că fabricile muncesc deja la capacitate pentru a produce pentru alte companii care au făcut comenzi din timp cum ar fi Nvidia, SONY, ASUS și alții ca ei. Da, te-ai prins, industria auto nu și-a lăsat loc la rând și le-au luat fața laptopurile, mai vândute ca niciodată, plăcile video și consolele noi de jocuri. Toate produsele acestea sunt atât de căutate de oameni care stau închiși de pandemie prin case încât au devenit marfă de… contrabandă. Vezi prețurile de pe ebay spre exemplu sau OLX.

Și cam atât pentru astăzi. Sperăm că ați văzut și apreciat cu sfântul like și testul nostru cu Bentley Flying Spur și spuneți-mi ce ați vrea să aflați despre Maserati Ghibli care urmează curând la test. Între timp, țineți dreapta, semnalizați de fiecare dată și aveți răbdare că traficul suntem noi. Numai bine.