Video | Prețul corect – Mașina de Formula 1 și parfumuri

În această ediție lăsăm de-o parte gadgeturile și accesoriile de buzunar pentru a vorbi despre ceva mult, mult mai costisitor. Dacă în episoadele de data trecută ne învârteam în jurul unor sume cu maximum trei zerouri, astăzi dublăm acele zerouri și trecem în liga mare. Facem pe milionarii pentru câteva minute și luăm la puricat sumele ce se învârt în lumea motorsportului. Mai exact, dezmembrăm contabil un monopost de Formula 1. Și ca să nu ne ia cu amețeală de la atâtea zerouri, în partea a doua revenim la sume ceva mai aproape de portofelele noastre și vorbim despre costurile de producție ale unui partum de nișă.

Echipele de Formula 1 au bugete anuale de sute de milioane de euro, dolari sau lire sterline. Dar, în ciuda acestor cifre ce-ți dau amețeli, construcţia de maşini pentru curse nu este nici pe departe o afacere tipică. Aici, banii chiar nu au valoare, mai ales când dispui de suficiente miliarde. Atât pentru echipă cât și pentru vedetă, profitul este pus întotdeauna pe locul al doilea, ceea ce contează este victoria. Cât despre esențele și uleiurile aromatice, costurile de producție sunt ceva mai pământene. Adică sunt pentru toate portofelele. Mare mi-a fost mirarea să aflu că din o sută de dolari, doar 2% reprezintă costul de producție pentru esența. În fapt, principalul motiv pentru care tu scoți banii din buzunar. Ce să vezi, 40% din prețul final este reprezentat de adaosul comerical. Nici maestrul sticlar, nici hipsterii de la marketing și nici măcar designerul ambalajului nu iau împreună nici măcar 20% din costul final. Faptul că, esențele de parfum costă între 1,5 și 2 dolari nu este invenția mea. Nu trebuie să mă crezi pe cuvânt, poţi să verifici şi tu afirmaţia, pe care am preluat-o de la parfumierii celebri Dominique Ropion și Anne Filipo.