Record la electrice în România

Piața auto din România este, probabil, una dintre cele mai interesante piețe din lume. Mai ales datorită diverselor programe rabla care se aplică și autovehiculelor electrice noi, dar și celor second hand.

Sunt Flavius Câmpeanu și azi vom vorbi despre cum arată piața de autovehicule electrice din România. Vom vorbi despre cele mai vândute mașini electrice, dar și despre câteva „extravaganțe”.

Vom începe cu autovehiculele noi, și aici pe parcursul unui an avem un număr de 14894 de autovehicule care au ajuns la proprietari. Dintre acestea am selectat următorul clasament, în ordine descrescătoare:

  1. Pe primul loc se află, surprinzător sau nu, DACIA cu modelul deja bine cunoscut SPRING cu 9282 de exemplare;
  2. Pe locul doi se află TESLA cu 1158 de exemplare dintre care 911 fiind Model 3;
  3. Constructorul german VolksWagen vine pe locul al treilea cu 1049 de bucăți, distribuite majoritar oarecum egal între ID 3 și ID 4;
  4. Sud Coreeni de la Hyundai sunt pe locul 4 cu 546 de exemplare cu modelul KONA dominând detașat, cu puțin peste 380 de bucăți;
  5. Locul 5 revine francezilor de la Renault cu 455 de exemplare, unde domină firește modelul ZOE
  6. Foarte aproape de Renault, pe locul 6 vine MERCEDES, cu 406 exemplare, dominate de EQA și EQB
  7. Locul 7 pentru mine a fost o reală surpriză. Aici regăsim constructorul FORD cu 280 de exemplare. Dar surpriza nu este aceasta ci modelul vandut: Mustang E! O idee excelentă a celor de la FORD să pornească pe drumul electrificării cu iconic-ul model MUSTANG.

Dintre surprizele pe care le-am remarcat printre autovehiculele electrice noi au fost:

  • Un PORSCHE TAYCAN TURBO S
  • Cinci … Mercedes EQS 63 AMG 4 MATIC +
  • Patru … Audi RS E-TRON GT
  • Două Mercedes E VITO
  • 1 Volkswagen BUZZ
  • Și… 2 SKYWELL ET 5.

În ceea ce privește autovehiculele electrice second hand aduse în România, aici suntem încă la început de drum, și poate de aceea și numărul lor este timid de mic: 676. Clasamentul celor mai importante arată cam așa:

  1. Pe primul loc se află Tesla cu 187 de exemplare, dintre care domină modelul 3 cu 86 de bucăți;
  2. Locul doi îl voi prezenta ultimul pentru că este o reală surpriză și îi voi așeza langa francezii de la Renault cu 66 de exemplare, unde firește domină ZOE, dar găsim și 8 bucăți din modelul pionier Fluence Z.E. ;
  3. Locul 3 este al lui NISSAN cu 50 de exemplare, unde domină modelul LEAF, dar regăsim și câteva E-NV 200
  4. Pe locul 4 îl regăsim pe Smart cu 43 de exemplare.
  5. Locul 5 le aparține celor de la BMW cu 42 de exemplare, unde i3 domină cu 20 de bucăți
  6. Și locul 6 celor de la Mercedes cu 37 de exemplare.
  7. Iar pe locul 7 al clasamentului nostru se află AUDI cu 35 de exemplare

Mai adaug și faptul că printre mașinile electrice SH importate mai regăsim 25 de PORSCHE TAYCAN, 18 de Citroen, 13 HYUNDAI, 6 JAGUAR I-PACE, 6 KIA și un LEXUS UX300 E și multe altele, acoperid cam toți constructorii acceptați pe piața europeană de autovehicule.

Iar acum surpriza!!! Este vorba despre SUDA. Constructorul chinez a primit o omologare de serie mică (max. 1000 de bucăți) în  Germania, după directiva 2007/46 (între timp înlocuită) care permite acest tip de omologare fără cerințe restrictive referitoare la siguranța pasagerilor, protecția pietonilor, lipsa airbag-urilor sau a ESP-ului. Avem 67 de exemplare ale acestui producător deja aduse în Romănia în ultimul an!

Printre „exoticele” sau neașteptatele acestei grupe regăsim:

  • 1 Mercedes EQS AMG 53 4 MATIC +
  • 1 Tesla Roadster
  • 6 Taycan Turbo S
  • 1 AUDI RS E-TRON GT
  • 1 VW ABT E-Transporter
  • Și 9 Dacia Spring