De câte ori pe săptămână sunteți sfătuiți să faceți sport? Direct sau indirect, de câte un prieten binevoitor sau un meme pe Facebook? Uitați de sentimentul de vină, de discursurile menite să vă îmbărbăteze. Când totul pare lipsit de speranță, intervine știința. John Ratey, cunoscut psihiatru de la Harvard, susține că “trebuie să ne mișcăm”, mai ales că “au trecut doar zece mii de ani de când eram vânători și ne mișcam continuu, câteva zeci de kilometri pe zi”. Profesorul Ratey a demonstrat că mișcarea e foarte importantă pentru sănătatea mentală.

Exemplul vine din școlile americane, unde cei mai mulți dintre elevi sunt îndrumați către studio în detrimentul sportului. Total greșit, susține Ratey. De ce? “Pentru că o minte mai ageră vine o dată cu mișcarea intensă”, susține profesorul. Unul dintre studiile care susține această teorie a fost efectuat pe 2.6 milioane de copii din Texas, iar rezultatul a arătat o legătură puternică între rezultatele școlare și mișcare, independent de factorii demografici.

Se pare însă că studiul care susține cel mai bine această teorie a fost efectuat în Suedia, pe 1,2 milioane de băieți. Aceștia au fost evaluați fizic și mental la vârsta de 15 ani și mai apoi la 18 ani când au început serviciul militar obligatoriu. Rezultatul? Dacă au devenit mai fit, au devenit mai deștepți. Și asta s-a aplicat inclusiv pe gemeni identici. Dacă unul dintre ei a făcut mișcare și celălalt nu, “sportivul” a avut rezultate cognitive mai bune în urma testului, iar asta este doar datorită sportului, și nu moștenirii genetice. “Știm că sportul ne îmbunătățește abilitatea de a gândi”, a concluzionat profesorul Ratey. Simplul stat în picioare ne îmbunătățește capacitatea de gândire cu 7%. Bineînțeles că efortul susținut este mai benefic, însă chiar și acest gest simplu e un început bun.

Suntem mai fericiți

Mișcarea eliberează endorfina, molecula fericirii. Cu siguranță ați mai auzit asta și, deși sunt sigură că nu vă place să recunoașteți, ați și trăit sentimentul în urma unui sprint sau a unei lungimi de bazin. Profesorul Ratey explică însă că sportul are același efect pe care-l are un antidepresiv.

Mai puțin stres

Meditația, învățarea și râsul contribuie la crearea de noi neuroni. Sportul însă e mai eficient, susține profesorul. Nu avem decât să începem să ne mișcăm. Și nu, scuzele nu funcționează. Dacă aveți nevoie de încă un boost, vă invit să urmăriți discursul profesorului Ratey. În picioare.

You Might Also Like

One comment

  1. 1

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *