Taxa auto ar putea fi inclusă în prețul carburanților: argumente și efecte asupra pieței auto

Vestea bună este că s-ar putea să scăpăm de taxa auto plătită la înmatricularea anumitor mașini. Vestea proastă este că taxa auto ar putea fi inclusă în prețul carburanților. Adică, în loc să plătești o singură dată o sumă mare vei plăti o sumă foarte mică de fiecare dată când alimentezi.

În 14 aprilie, doi senatori PNL au propus ca taxa de poluare să fie inclusă în prețul carburanților și să aibă valoarea de cinci bani pe litrul de carburant. La prima vedere pare o taxă foarte mică, nesemnificativă, dar te provoc la un calcul în care am rotunjit datele pentru simplificare.

Astfel, dacă parcurgi circa 20 de kilometri pe zi, adică aproximativ 600 de kilometri pe lună, iar consumul de carburant este de circa 10 litri / 100 de kilometri, vei alimenta în fiecare lună cu circa 60 de litri de carburant, caz în care taxa auto inclusă în preț va fi de trei lei. Astfel, vei plăti 36 de lei pe an sau 360 de lei într-un interval de zece ani.

Ne place sau nu, această formă a taxei este mai “ieftină” decât forma actuală și mult mai ușor de achitat, cu dezavantajul că este plătită de către noi toți, indiferent de momentul achiziției mașinii.

“Taxa de poluare se va constitui prin includerea în prețul carburanților a 0.05 lei pe litrul de carburant. Taxa de poluare se va face venit la bugetul Fondului pentru mediu și se va utiliza în vederea finanțării programelor și proiectelor susținute de acest Fond. Anual, ministrul Mediului va prezenta un raport public cu privire la sumele colectate și modul în care au fost folosite”, se precizează în proiectul legislativ.

Procedura pentru adoptarea legii

Noua formă a taxei auto este inclusă într-o propunere legislativă depusă la Senat care poartă numele oficial “Propunere legislativă pentru taxarea poluării produsă de autovehiculele utilizate în România”. Conform prevederilor legale, propunerea legislativă trebuie avizată de Comisia pentru transporturi şi energie și Comisia pentru mediu, iar un document (PDF, paginile 221 și 226) cu privire la situația tuturor proiectelor de lege aflate în dezbatere arată că raportul aferent acestei propuneri legislative trebuie publicat până în 21 septembrie 2016.

Același document prevede că termenul de adoptare pentru această propunere legislativă “urmează să se împlinească după vacanța parlamentară, la 38 zile de la reluarea activității Senatului”. Întrucât vacanța parlamentară se încheie în 1 septembrie, termenul de adoptare este 8 octombrie. După ce va fi votată de Senat, propunerea legislativă va trebui aprobată și de Camera Deputaților, care este forul decizional în acest caz.

Argumente pentru noua taxă auto

În cazul în care va fi aprobată, noua taxă auto va fi plătită la fiecare alimentare cu carburant. În principiu, este mai logic să plătești pentru fiecare kilometru parcurs cu mașina, pentru că aceasta emite noxe în mers, decât să plătești o singură dată o sumă mare la înmatriculare, indiferent de modul în care vei utiliza mașina ulterior.

Teoretic, cei care au plătit deja una dintre taxele auto de după 2007 nu vor fi dezavantajați de introducerea noii taxe, întrucât aceștia își pot recupera banii (vezi detalii mai jos). Pe de altă parte, există și reversul medaliei: printr-o astfel de taxă nu se face nici o diferență între mașinile noi care poluează mai puțin și mașinile vechi, care poluează mai mult.

Ce șanse are noua taxă auto să fie aprobată?

Oficial, toate formele de taxe auto au fost introduse cu scopul de a limita importurile de mașini second-hand în favoarea achiziționării de mașini noi, cu precădere din producție proprie. Cu alte cuvinte, Dacia și Ford, cei doi producători de mașini din România, au fost favorizați, iar în primii ani taxa auto a fost susținută puternic de oficialii celor două companii. Treptat, pe măsură ce datele oficiale indicau o creștere puternică a înmatriculărilor pentru mașinile second-hand, opinia oficialilor Dacia s-a schimbat radical, în special după apariția timbrului de mediu, obligatoriu de plătit, inclusiv de cei care cumpărau o mașină rulată pentru care nu a fost achitată nici o taxă de poluare/înmatriculare.

Astfel, proprietarii primei generații de Dacia Logan nu puteau vinde mașina, întrucât noii proprietari ar fi trebuit să plătească un timbru de mediu de circa 2.000 de euro. Prin urmare, cei care intenționau să vândă primul Logan nu și-au putut cumpăra o mașină nouă. “Acest timbru de mediu ne-a distrus”, spunea în 2013 Constantin Stroe, vicepreședinte Dacia.

Cifrele seci ale înmatriculărilor de mașini noi și second-hand din ultimii cinci ani demonstrează din plin acuzațiile Dacia. În 2015 s-au înmatriculat la fel de multe mașini noi ca în 2011, dar de 2.5 ori mai multe mașini SH. Prin urmare, noua taxă auto inclusă în prețul carburanților ar trebui să aibă un efect benefic pentru Dacia și Ford sau cel puțin să anuleze actualele dezavantaje.

taxa-auto-1

Notă: pentru anul 2016, datele sunt valabile pentru perioada ianuarie-iunie.

O istorie succintă a taxei auto

Taxa auto are o istorie cu adevărat zbuciumată în România. Zbuciumată pentru că statul român s-a încăpățânat timp de aproape un deceniu să ceară o taxă auto care, indiferent de forma și numele pe care a avut-o, a fost declarată ilegală de Uniunea Europeană. De fiecare dată.

Povestea a început în 1 ianuarie 2007, dată la care România a intrat în Uniunea Europeană. Pentru a compensa eliminarea taxelor vamale pentru importurile de mașini, statul a introdus o taxă numită “taxă specială pentru autoturisme și autovehicule”. Aceasta a devenit cunoscută rapid drept “taxă de prima înmatriculare”, întrucât era percepută tuturor mașinilor care urmau să fie înmatriculate pentru prima oară în România.

Trei luni mai târziu, UE a început procedurile oficiale și a declarat taxa drept ilegală, iar începând din aprilie 2008 statul i-a schimbat numele în “taxă de poluare pentru autovehicule”, care se calcula în funcție de tipul motorului, capacitatea cilindrică sau clasa de poluare, dar și în funcție de deprecierea autovehiculelor conform unor coeficienți prestabiliți.

Evident, și această taxă a fost considerată discriminatorie de către UE, astfel că a fost înlocuită cu “taxă pentru emisii poluante provenite de la autovehicule” începând din ianuarie 2012. Această nouă taxă trebuia plătită pentru autovehiculele noi sau second-hand înmatriculate pentru prima dată în România, dar și pentru autovehiculele înmatriculate înainte de 2007 pentru care nu a fost plătită o astfel de taxă.

În sfârșit, pentru că și această taxă a fost considerată ilegală, statul a lansat “timbrul de mediu” începând din martie 2013. Printre altele, această nouă taxă auto trebuia plătită la înmatricularea pentru prima dată a unui autovehicul în România sau în cazul mașinilor rulate pentru care nu a fost achitată nici o taxă de poluare/înmatriculare.

O bună perioadă de timp, statul a considerat că acest timbru de mediu este legal, însă Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a anunțat recent că și acesta încalcă legislația UE, întrucât este discriminatoriu: cei care au plătit anterior o taxă auto sunt scutiți de la plata timbrului de mediu, iar în cazul maşinilor second-hand aflate deja pe piață, timbrul se plătește la vânzare, adică într-un moment viitor incert.

Întrucât toate cele patru forme ale taxei auto au fost declarate ilegale, statul român este acum obligat să dea banii înapoi tuturor celor care au plătit-o. Amuzant este că până și modalitatea de rambursare aleasă de stat (cinci tranșe de câte 20% într-un interval de cinci ani) a fost declarată ilegală, întrucât banii ar trebui restituiți într-o singură tranșă, potrivit CJUE.

Știi câți bani a strâns statul român în cei aproape zece ani de taxă auto? Mulți, foarte mulți. Iată o statistică completă, cu mențiunea că, în cazul primei forme a taxei auto, Ministerul Finanțelor Publice nu mai are date despre sumele primite de la contribuabili. Ceea ce, desigur, este o cu totul altă poveste.

taxa-auto-2

Concluzii

În diversele sale forme, taxa auto a generat numeroase frustrări printre cumpărătorii de mașini, iar de cele mai multe ori acestea au fost întemeiate, drept dovadă și deciziile luate de Uniune Europeană. În plus, această taxă nici măcar nu și-a atins scopul pentru care a fost concepută, întrucât înmatriculările de mașini SH au crescut într-un ritm mai alert decât cele ale mașinilor noi.

Ultima propunere de schimbare a acestei taxe pare să reprezinte compromisul ideal pentru cetățeni și stat. Pe de o parte, atunci când vei cumpăra o mașină, nu va trebui să-ți mai bați capul cu plata taxei auto, iar suma anuală pe care o vei lăsa în plus la benzinării este suficient de rezonabilă pentru a nu fi resimțită semnificativ în portofel. Pe de altă parte, statul va continua să colecteze bani de la contribuabili prin intermediul acestei taxe, fără să riște că va fi declarată din nou ilegală de către UE.