Uber nu mai este visul oricărui pieton

Dar de ce? Doar pentru că este mai scump? Nu neapărat, mai mult pentru că nu mai este constant, atât la tarife cât și la disponibilitate.

La momentul lansării sale în București, Uber reprezenta o oază de speranță pentru toți cei sătui de condițiile din taxi-uri. Mașină murdară, șoferi dubioși, tarife de 50 lei de la Unirii până în Berceni și lista continuă.

Dar, dacă tot vorbim de taxiuri să luăm în calcul și tariful de 1.39 lei, care a rămas la fel de când m-am mutat eu în București. De vreo 5-6 ani. În apărarea multor dintre șoferii de taxi, oameni conștienți corecți, cu familie și bun simț, nu poți decât supraviețui într-o lună de taximetrie. De unde bani să mai cureți sau să întreții mașina aproape zilnic. E drept, doar eu am ghinion și mă urc de fiecare dată cu un sinucigaș în mașinile galbene cu 500.000 kilometri la bord.

Uber e lent

După un an de la lansare situația e complet diferită. De cel puțin o lună, nu mai găsesc un Uber liber decât seara după ora 20, sau în miezul zilei când toată lumea e în spatele unui birou. Șoferi puțini, tariful e mai tot timpul la suprapreț. Unde mai pui că timpul până când ajunge mașina la tine, cel estimat în aplicație de 6-7 minute se transformă în 15-20 de minute și două apeluri telefonice cu întrebările: când ajungeți? unde sunteți? sau cum ajung la dumneavoastră? Vina, de multe ori este a șoferului. E tânăr, probabil la prima cursă, sau nu cunoaște orașul. Scuze sincere, însă doar scuze.

Atenție însă, acel timp de sosire al mașinii este doar estimare ce ia în calcul până la un anumit punct, traficul din acel moment. Aproape în timp real. Dacă șoferul încurcă o stradă sau parchează unul într-o intersecție și blochează zece autobuze și zece mii de mașini, asta e. Ajunge mâine.

Și aplicația e de vină. Tot de vreo lună șoferul are posibilitatea să ia o cursă înainte să o termine pe cea în care s-a angajat deja. Îți apare și ție un mesaj în aplicație ”șoferul este într-o altă cursă momentan”, ceva de genul. Asta e pentru a fluidiza traficul mașinilor înrolate în sistem și pentru a te forța pe tine, ca și călător, să nu te urci în cele cinci taxi-uri din intersecția în care de afli. De bun simț, nu?

Recomandare: Cheamă mașina în fața scării dacă ai posibilitatea, chiar și cu zece minute înainte să ieși din casă sau din restaurant.

Uber e scump

Ba nu, e chiar ieftin la cei 1.65 lei/km având în vedere că de anul acesta cei care practică frumoasa meserie de șofer pe Uber trebuie să își facă PFA sau SRL și să declare veniturile, să plătească impozite și așa mai departe. Acesta e principalul motiv pentru care sunt așa puține mașini disponibile. Cred că 90% dintre cei pe care i-am întrebat, și am obiceiul să îi întreb pe mulți dintre ei, o fac pentru a mai câștiga un ban în plus, pe lângă job-ul normal pe care îl au. Șoferi full-time sunt puțini. Cursele pe un Uber sunt în general mai puține ca la taxi, veniturile implicit la fel sau mai mici, în plus e mașina personală a șoferului. Aici adaugă service, asigurare, taxe, întreținere… Înțelegi sper unde vreau să ajung.

Recomandare: Cheamă un Uber select dacă ții să mergi cu el. Dacă nu folosești Clever Taxi. Da, taxi, dar măcar aici ai un rating al șoferului și se înregistrează comanda și traseul tău în aplicație. Și da, poți plăti direct cu cardul dacă îl atașezi în aplicație. La fel ca la Uber.

Clever_Taxi_Card

Uber select

Nu are rost să vorbim despre opțiunea scaun de copil. Din spusele prietenilor cu copii în dotare, nu există nici o mașină pentru această funcție. Scaunul apare doar pe hârtie, ca să dea bine. Pe de altă parte Uber Select există, funcționează, și de multe ori este mai ieftin ca UberX. Fă o estimare de preț din aplicație și ai să vezi, cel puțin în orele de vârf când creșterea de preț e la cel puțin 1.6X. Uber Select are un tarif de 2.45 lei/km și aici nu am întâlnit o creștere a prețului. Sunt mașini bune, relativ noi, curate. Am mers cu Hyundai Sonata, BMW Seria 3, 5, Skoda Ottavia, Superb, Opel Vectra.

Recomandare: Nu căuta mașini cu scaun de copil. Îmi pare rău, știu că siguranța primează, însă nu sunt. Dacă ai mers cu una spune-mi și mie.

Uber Surge

Uber_Surge

Este o creștere artificială a prețului în momentul în care sunt mai multe cereri decât mașini. Teoretic. Nu există date concrete de la Uber ci doar statistici și observații cum sunt cele de aici. În esență, acest algoritm funcționează pe principiul ”fair usage”, adică e relativ corect după politica Uber. Ce se întâmplă acolo în spate e decizia operatorului, însă respectă niște reguli. La fel ca orașul Las Vegas de jos, în funcție de cartiere, Uber are prețuri diferite. Creșterea de preț are loc pe segmente a căror delimitare nu este cunoscută dar știm că este relativ constantă. Se ține cont de volumul de cereri și numărul mașinilor din acea zonă, nu din tot orașul.

Recomandare: Mergi până la următoarea intersecție, dacă ai posibilitatea, și ai șansa să găsești prețuri mai mici. Sau așteaptă cinci minute. Știu că aplicația îți spune că durează 30 de minute până te anunță despre noile tarife. Update-ul se face însă o dată la cinci minute.