Uber, serviciul de „ridesharing” este din nou în vizorul tuturor, după ce de curând s-a anunțat promulgarea unei noi legi. Sigur, se putea altfel? E un subiect fierbinte și era normal să fie din nou scandal pe tema asta. Discuția nu are loc doar la noi ci în multe alte țări, și acolo situația fiind cel puțin neclară sau chiar „ilegală”.

Am pus ghilimele pentru a sublinia conceptele de „ridesharing” și ilegalitatea lui Uber. În primul rând, termenul de ridesharing se referă la călătoria mai multor persoane cu o singură mașină din diverse motive. Economie, ecologie… Uber ar putea fi integrat la Real-Time Ridesharing, adică o formă de taximetrie ce folosește o aplicație comună, rețele sociale și un GPS pentru comandă și parcurgerea traseului. Din fericire, nici unul dintre cei doi termeni nu sunt incluși în legislația țării noastre. Sau din nefericire pentru alții.

Ce s-a întâmplat?

Parlamentul a adoptat o lege prin care doar taxiurile mai au voie să transporte persoane contra-cost în autoturisme. Este o modificare a legii 38 din 2003 privind transportul persoanelor în regim de taxi şi regim de închiriere. Noua prevedere a fost votată cu 298 de voturi “pentru” şi doar două “împotrivă” în Camera Deputaţilor, camera decizională. Bun, și cum afectează acestea pe Uber, care pare a fi în afara legii? Cu nimic, cel puțin deocamdată. Se crează totuși o bază legală prin care firmele de transport în comun și de taximetrie pot acționa Uber în instanță, asta da.

Multă lume se grăbește să declare că Uber a murit. Probabil la fel cum se întâmpla și acum câțiva ani referitor la industria de presă tipărită de la noi. Uite că nu a murit nici asta, cel puțin nu de tot. Nu vă speriați, sunt doar știri menite să atragă atenția.

Ce se va întâmpla?

Tot nimic, deocamdată. Nu vă așteptați să dispară atât de repede. O companie precum Uber s-a lovit de multe legislații în multe alte țări înainte să ajungă la noi. A fost interzis în unele ce e drept, însă până acolo mai e drum lung. E rost de un proces în care ar trebui să se alieze toți patronii companiilor de taxi și să pună mână de la mână pentru niște avocați serioși.

Uber spune în felul următor: „Speculaţia din media care spune că Uber a devenit ilegal şi care se referă la amendamentul la legea taxiului nu este relevantă pentru operaţiunile noastre. Amendamentul a introdus contravenţii pentru taxiurile pirat ce operează în Bucureşti şi în suburbii. Serviciul nostru de ridesharing nu este acoperit de legea taxiurilor şi de aceea nu ne priveşte în mod direct. Uber lucrează direct cu legislatorii din România pentru a pune baza unui cadru legislativ care să cuprindă opţiuni inovative de transport şi anume ridesharing”

Pe de altă parte vor fi șoferi de Uber care probabil vor renunța la veniturile din Uber. Vreo doi sau trei care și-au găsit alt job între timp. Nu refuză nimeni un venit, momentan neimpozabil, câștigat destul de ușor.

You Might Also Like

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.