[Video] Astăzi m-am plimbat cu Uber în București

uberx-romania

Dacă nu ai auzit de UBER, înseamnă că nu ești conectat la dimensiunea paralelă a generației social media cu smartphone și teneși, ocazional cu barbă (unii le spun hipsteri sau mai nou lumbersexuali, dacă au și barbă). Mai pe scurt este o aplicație de ridesharing. E un cuvânt inventat care să acopere un business de taxi cu mașinile unor particulari care nu au nicio treabă cu taximetria. De-o parte sunt șoferii care au mașinile și suficient timp liber, de cealaltă clienții care s-au săturat de taxiuri și sunt dispuși să meargă ca pasageri în mașinile lor. Aplicația de pe mobil ține loc de aparat de taxare. Plata se face cu cardul în funcție de distanță, exact ca la taxi, doar că fără bon de hârtie, fără licență, fără… fără…

Mai pe românește, afaceriștii de la UBER au convins milioane de oameni să descarce aplicația și să se transporte unii pe alții pe bani. UBER nu este Iisus, ci o afacere. Așa că oprește 20% comision la fiecare cursă fără să ofere altceva decât aplicația și sistemul de plată. #genial

Mai jos am notat cam ce trebuie să știți despre aplicație și procesul de înregistrare, atât pentru pasager cât și pentru șofer.

Cum funcționează Uber?

Pentru pasageri e cel mai simplu. Instalezi aplicația de pe Google Play sau AppStore și te înregistrezi. Ți se cere numele real, o adresă de mail, numărul de telefon și datele cardului de debit/credit. Orice card este acceptat. La înregistrare îți apare un câmp care îți cere un cod promoțional. UBERBUCHAREST este acesta și îți oferă un credit de 30 lei.

Tarifele sunt transparente și fixe. Ești taxat cu 1,39 lei/kilometru, la fel ca taxiurile din oraș. La staționare se percepe 0, 23 lei/minut. Cursa minimă e de 6 lei. Dacă refuzi comanda după ce un șofer ți-a aprobat-o ești taxat tot cu 6 lei.

uberx_Romania_RON

Gata, ești pregătit de plimbare. Îți apare harta și o estimare de sosire a celei mai apropiate mașini. În primele minute nu am văzut nimic pe hartă, apoi aplicația mi-a comunicat că în 6 minute poate ajunge la mine un șofer. Am introdus destinația în aplicație, lucru necesar ca să pot porni la drum, și am chemat o mașină. Poți face și o estimare a tarifului pe cursa respectivă însă îți va calcula doar în funcție de distanță. Timpul de așteptare la semafor nu are cum să îl ghicească.

În mai puțin de 10 secunde am primit o notificare că Gabriel a acceptat comanda mea. Mi-a apărut pe hartă mașina și am așteptat. După 6 minute lângă mine se afla mașina, un Renault Clio curat atât la interior cât și la exterior. „În spate sau în față?” îl întreb. „Unde doriți!” îmi răspunde.

Cavaleria-Android-Chrome-1

Cavaleria-Android-Chrome-2

Cavaleria-Android-Chrome-3

Cavaleria-Android-Chrome-3

Destinația este setată și plecăm la drum. Aplicația folosește Google Maps și navigarea aferentă. Pe drum încep să îi pun întrebări legate de experiența sa cu aplicația. Răspunsul era de așteptat. E prima zi și sunt primul client. A primit deja câteva comenzi însă toate au fost anulate. „Probabil lumea a vrut să vadă care e treaba cu aplicația.

La final de cursă procedura este simplă. Șoferul deschide meniul aplicației și apasă pe „Încheie cursa”. Lui îi apare suma finală câștigată, iar eu primesc prin email un desfășurător al tarifului de deplasare precum și al celui de staționare, împreună cu chitanța. La nevoie, din meniul aplicației poți cere și factură.

Uber2

Apoi se dau calificativele. Fiecare celuilalt, imediat ce v-ați despărțit amiabil sau nu. Dacă șoferul îți dă o steluță din cinci, presupunând că ai intrat murdar sau cu mâncare în mașina lui, și este obligat să justifice cu o poză pe care o poate face pe loc. Calificativele slabe îți aduc automat „banarea” și nu mai ai acces.

Dacă cumva ți-ai uitat ceva în mașină, îl poți suna pe șofer să îl întrebi dacă ți-l dă înapoi, eventual ce recompensă vrea.

Pentru șoferi e mai complex procesul de înregistrare. Dar necesar.

– Aceștia trebuie să instaleze altă versiune a aplicației, UBER Partner.

– Șoferii sunt de două tipuri, cei angajați de UBER pentru testarea serviciului și cei recrutați prin intermediul platformei mergicumine.ro.

– Șoferii trebuie să aibă cel puțin 21 de ani și carnet de cel puțin 1 an.

– Trebuie să prezinte RCA-ul, permisul, talonul, cazierul judiciar și cel auto. Dacă acestea expiră ești blocat din aplicație până când vii cu o dovadă că le-ai reînnoit.

– Se acceptă orice fel de mașină mai nouă de 2005, curată și necolantată.

– Plata se face săptămânal în contul declarat de el.

Impresiile șoferului

„Este o modalitate de a câștiga ceva bani în plus și e o chestie nouă care merită încercată.” Gabriel nu știe dacă va face asta în mod constant sau doar ocazional. Cert e că acum la început când sunt destul de puține mașini merită încercat.

Impresii personale

Există multe discuții legate de o lege care nu permite transportul persoanelor fără să ai licență de taxi sau de transportator. De asta ar trebui să se ocupe UBER. E neclară situația și vom vedea ce iese. Sigur nu va intra silențios în piață.

Îmi place că nu trebuie să dai bacșiș, cel puțin dacă nu vrei. Te urci în mașină și te dai jos cu mâinile în buzunare și nu mai există discuții, priviri și comentarii ciudate că nu le-ai lăsat „decât 2 lei”.

La început e puțin ciudat. Nu știi cum să reacționezi, dacă să vorbești cu șoferul sau nu. Cu taximetriștii știai o treabă, ei vorbesc cu tine chiar dacă vrei sau nu. Depinde pe cine nimerești. Am înțeles că majoritatea sunt destul de deschiși și cu capul pe umeri.

Chiar dacă seamănă cu sistemul practicat de taxi, nu este totuși un taxi. Ești obligat așadar să porți centura, atât tu cât și șoferul. Ar fi chiar recomandat, pentru că nu știi câtă experiență are.

De plătit oricum plătești. Ca și pasager, trebuie să te asiguri că șoferul oprește cursa înainte să cobori. Banii ți se iau de pe card, așa că sunt inutile comentariile pe această temă.

Aplicația are ceva întârzieri, momentan le considerăm normale pentru că este în teste. Sunt întârzieri mai mult la finalizarea cursei, însă și verificarea pentru e-mail a trebuit să o retrimit de pe web pentru a primi confirmarea. Cu răbdare se rezolvă totul.

Dacă mai aveți alte idei sau întrebări, folosiți cu încredere secțiunea de comentarii. Noi urmărim evoluția lor în București cu maximă curiozitate. Nu de alta, dar prin străinătate UBER este deja un fenomen care atrage simpatii și antipatii extreme.

Dacă la noi tariful este identic cu cel al taxiurilor din București, în San Francisco, Londra, și multe alte orașe mari au izbucnit proteste atât din partea șoferilor de taxi cât și a șoferilor de UBER. Toți se plâng că tarifele sunt prea mici, mai mici decât chiar cele de taxi, și că acestea nu justifică efortul. În India sunt alte probleme, UBER fiind chiar interzis pentru că un șofer și-a violat pasagera. Orice pădure are uscăturile ei, chiar și la noi un taximetrist a fost acuzat că a ucis o turistă japoneză, dacă vă mai aduceți aminte.

Mai durează puțin până se va separa bobul de neghină.