Dacă nu ai auzit de UBER, înseamnă că nu ești conectat la dimensiunea paralelă a generației social media cu smartphone și teneși, ocazional cu barbă (unii le spun hipsteri sau mai nou lumbersexuali, dacă au și barbă). Mai pe scurt este o aplicație de ridesharing. E un cuvânt inventat care să acopere un business de taxi cu mașinile unor particulari care nu au nicio treabă cu taximetria. De-o parte sunt șoferii care au mașinile și suficient timp liber, de cealaltă clienții care s-au săturat de taxiuri și sunt dispuși să meargă ca pasageri în mașinile lor. Aplicația de pe mobil ține loc de aparat de taxare. Plata se face cu cardul în funcție de distanță, exact ca la taxi, doar că fără bon de hârtie, fără licență, fără… fără…

Mai pe românește, afaceriștii de la UBER au convins milioane de oameni să descarce aplicația și să se transporte unii pe alții pe bani. UBER nu este Iisus, ci o afacere. Așa că oprește 20% comision la fiecare cursă fără să ofere altceva decât aplicația și sistemul de plată. #genial

Mai jos am notat cam ce trebuie să știți despre aplicație și procesul de înregistrare, atât pentru pasager cât și pentru șofer.

Cum funcționează Uber?

Pentru pasageri e cel mai simplu. Instalezi aplicația de pe Google Play sau AppStore și te înregistrezi. Ți se cere numele real, o adresă de mail, numărul de telefon și datele cardului de debit/credit. Orice card este acceptat. La înregistrare îți apare un câmp care îți cere un cod promoțional. UBERBUCHAREST este acesta și îți oferă un credit de 30 lei.

Tarifele sunt transparente și fixe. Ești taxat cu 1,39 lei/kilometru, la fel ca taxiurile din oraș. La staționare se percepe 0, 23 lei/minut. Cursa minimă e de 6 lei. Dacă refuzi comanda după ce un șofer ți-a aprobat-o ești taxat tot cu 6 lei.

Gata, ești pregătit de plimbare. Îți apare harta și o estimare de sosire a celei mai apropiate mașini. În primele minute nu am văzut nimic pe hartă, apoi aplicația mi-a comunicat că în 6 minute poate ajunge la mine un șofer. Am introdus destinația în aplicație, lucru necesar ca să pot porni la drum, și am chemat o mașină. Poți face și o estimare a tarifului pe cursa respectivă însă îți va calcula doar în funcție de distanță. Timpul de așteptare la semafor nu are cum să îl ghicească.

În mai puțin de 10 secunde am primit o notificare că Gabriel a acceptat comanda mea. Mi-a apărut pe hartă mașina și am așteptat. După 6 minute lângă mine se afla mașina, un Renault Clio curat atât la interior cât și la exterior. „În spate sau în față?” îl întreb. „Unde doriți!” îmi răspunde.

Cavaleria-Android-Chrome-1

Cavaleria-Android-Chrome-2

Cavaleria-Android-Chrome-3

Cavaleria-Android-Chrome-3

Destinația este setată și plecăm la drum. Aplicația folosește Google Maps și navigarea aferentă. Pe drum încep să îi pun întrebări legate de experiența sa cu aplicația. Răspunsul era de așteptat. E prima zi și sunt primul client. A primit deja câteva comenzi însă toate au fost anulate. „Probabil lumea a vrut să vadă care e treaba cu aplicația.

La final de cursă procedura este simplă. Șoferul deschide meniul aplicației și apasă pe „Încheie cursa”. Lui îi apare suma finală câștigată, iar eu primesc prin email un desfășurător al tarifului de deplasare precum și al celui de staționare, împreună cu chitanța. La nevoie, din meniul aplicației poți cere și factură.

Apoi se dau calificativele. Fiecare celuilalt, imediat ce v-ați despărțit amiabil sau nu. Dacă șoferul îți dă o steluță din cinci, presupunând că ai intrat murdar sau cu mâncare în mașina lui, și este obligat să justifice cu o poză pe care o poate face pe loc. Calificativele slabe îți aduc automat „banarea” și nu mai ai acces.

Dacă cumva ți-ai uitat ceva în mașină, îl poți suna pe șofer să îl întrebi dacă ți-l dă înapoi, eventual ce recompensă vrea.

Pentru șoferi e mai complex procesul de înregistrare. Dar necesar.

– Aceștia trebuie să instaleze altă versiune a aplicației, UBER Partner.

– Șoferii sunt de două tipuri, cei angajați de UBER pentru testarea serviciului și cei recrutați prin intermediul platformei mergicumine.ro.

– Șoferii trebuie să aibă cel puțin 21 de ani și carnet de cel puțin 1 an.

– Trebuie să prezinte RCA-ul, permisul, talonul, cazierul judiciar și cel auto. Dacă acestea expiră ești blocat din aplicație până când vii cu o dovadă că le-ai reînnoit.

– Se acceptă orice fel de mașină mai nouă de 2005, curată și necolantată.

– Plata se face săptămânal în contul declarat de el.

Impresiile șoferului

„Este o modalitate de a câștiga ceva bani în plus și e o chestie nouă care merită încercată.” Gabriel nu știe dacă va face asta în mod constant sau doar ocazional. Cert e că acum la început când sunt destul de puține mașini merită încercat.

Impresii personale

Există multe discuții legate de o lege care nu permite transportul persoanelor fără să ai licență de taxi sau de transportator. De asta ar trebui să se ocupe UBER. E neclară situația și vom vedea ce iese. Sigur nu va intra silențios în piață.

Îmi place că nu trebuie să dai bacșiș, cel puțin dacă nu vrei. Te urci în mașină și te dai jos cu mâinile în buzunare și nu mai există discuții, priviri și comentarii ciudate că nu le-ai lăsat „decât 2 lei”.

La început e puțin ciudat. Nu știi cum să reacționezi, dacă să vorbești cu șoferul sau nu. Cu taximetriștii știai o treabă, ei vorbesc cu tine chiar dacă vrei sau nu. Depinde pe cine nimerești. Am înțeles că majoritatea sunt destul de deschiși și cu capul pe umeri.

Chiar dacă seamănă cu sistemul practicat de taxi, nu este totuși un taxi. Ești obligat așadar să porți centura, atât tu cât și șoferul. Ar fi chiar recomandat, pentru că nu știi câtă experiență are.

De plătit oricum plătești. Ca și pasager, trebuie să te asiguri că șoferul oprește cursa înainte să cobori. Banii ți se iau de pe card, așa că sunt inutile comentariile pe această temă.

Aplicația are ceva întârzieri, momentan le considerăm normale pentru că este în teste. Sunt întârzieri mai mult la finalizarea cursei, însă și verificarea pentru e-mail a trebuit să o retrimit de pe web pentru a primi confirmarea. Cu răbdare se rezolvă totul.

Dacă mai aveți alte idei sau întrebări, folosiți cu încredere secțiunea de comentarii. Noi urmărim evoluția lor în București cu maximă curiozitate. Nu de alta, dar prin străinătate UBER este deja un fenomen care atrage simpatii și antipatii extreme.

Dacă la noi tariful este identic cu cel al taxiurilor din București, în San Francisco, Londra, și multe alte orașe mari au izbucnit proteste atât din partea șoferilor de taxi cât și a șoferilor de UBER. Toți se plâng că tarifele sunt prea mici, mai mici decât chiar cele de taxi, și că acestea nu justifică efortul. În India sunt alte probleme, UBER fiind chiar interzis pentru că un șofer și-a violat pasagera. Orice pădure are uscăturile ei, chiar și la noi un taximetrist a fost acuzat că a ucis o turistă japoneză, dacă vă mai aduceți aminte.

Mai durează puțin până se va separa bobul de neghină.

You Might Also Like

36 Comments

  1. 1

    Câteva aspecte de menționat. Șoferii plătesc 20% procent către Uber pentru folosirea platformei iar taxele către stat vor trebui să și le calculeze singuri. Uber nu plătește taxe pentru veniturile realizate din România. Pasagerii Uber nu au asigurare în caz de accident și nu pot cere despăgubiri. Transportul persoanelor în regim taxi fără licență este contravenție și se pedepseste cu amendă cuprinsă între 1000 și 5000 lei (vezi legea 38/2003 art. 55 sancțiuni). Sper ca Poliția și ANAF să treacă la treabă.

    • 2

      Ralu, chitanța este pe mail și în contul Uber. Casă de marcat nu există, mai exact aparatul de pe bord. Kilometrii și staționarea se măsoară prin intermediul aplicației. Legat de taxe, este problema lui Uber. Din moment ce s-au lansat oficial în România sunt probabil într-un vid legislativ legat de ce spui tu. Vom vedea ce se întâmplă mai încolo. Și eu sunt curios.

      • 3

        Nu e nici un vid legislativ aici. E o lege, actualizata anul trecut, care spune clar:

        “Articolul 7
        Transportul in regim de taxi sau transportul in regim de inchiriere se poate executa numai de transportatori autorizati.”

        Daca soferul nu e transportator autorizat(pfa, micro, sau ce o fi – nu stiu care’i practica obisnuita, ca nu’s in domeniu), nu poate efectua transport persoane. Care vid?

        • 4

          Ok, nu îi spunem vid. Probabil s-a făcut lobby pe unde trebuie. Uber nu e tocmai un chioșc de cartier construit fără autorizație pe o stradă lăturalnică. Vom vedea ce se întâmplă.

          • 5

            Uber e o activitate ilegală prin care se încearcă obținerea de venituri ocolind legea 38/2003 vezi art.7 și art. 55 (sancțiuni). E un fel de Sile Cămătaru în ale taximetriei, dar tehnologizat. NU mai vorbim de celelalte beneficii ale omului modern – asigurari, pensii, sanatate, pensii sau de integrarea pe orizontala a unor companii românești. Nu stiu cine plateste spitalizarile in cazul unui accident odata ce nu exista niciun fel de taxe si asigurari platite.

      • 6

        Radu neagu , câți bani ai luat de la uber sa le faci reclama? Nu îți e rușine ? Prin uber banii pleacă din țară . prin taximeTRIȘTII ăia ce nu îi mai suportați voi , banii rămân în țară. Ce vechime în muncă o să aibă taximetristul ILEGAL de la uber ? Uber ia 20 % din cursă??? Mai rău ca și cămătarii băiatule ! Statul român îți ia 16%după ce îți scazi cheltuielile adică înclusiv cotizațiile la pensii și sănătate !!!

        • 7

          Nu are de ce să îmi fie rușine. Dacă nu știai, ca să lucrezi la Uber, mai nou îți trebuie măcar un PFA și trebuie să declari veniturile. Poate nu ai înțeles sau citit articolul.

        • 8

          Despre ce vechime in munca vorbesti taximetristule? Ai citit articolul? Soferii uber sunt soferi amatori care doresc sa faca un ban intr-o ambianta diferita de jegurile de taximetre, lovite, cojite, care put a tigari, unde te sparg toate luminitele lui peste, tablete, telefoane, zgomot de statie, telefoane personale ale soferului etc. Lasa-ma cu povestile cu banii pleaca din tara. Ce nu se mai da spaga si se uita de chitanta(care este automata) si gata ne-am oparit?
          Daca nu faceti fata concurentei lasati-va de treaba, cat sa mai suportam cazanele voastre? Asta vara am stat 30 de minute in soare la 40 de grade sa gasesc taxi cu aer conditionat. Auzi la ei nu merge, cu ce tupeu cer eu aer conditionat?? :)))

    • 9

      Buna.
      In elvetia spre exemplu soferii au asigurare profesionala de transport persoane care este de vreo 2.500 chf/an,permis de conducere profesionist de transport persoane si toti banii care intra in contul personal al soferului sunt impozitati la sfarsit de an.Ai tahograf instalat pe masina personala si placile de inmatriculare trebuie sa fie speciale pt asa ceva.Astea sunt din putinele conditii pt a putea lucra la Uber cu masina ta.
      Ce spuneti?
      Este suficient?

  2. 10

    Se eliberează bon fiscal? Casa de marcat e fiscalizată? are jurnal electronic? Și Sile Cămătaru făcea afaceri, dar nu era bancă, ci eluda legile statului român. Nu fiți părtași la contravenții.

    • 11

      Primesti pe mail toate cele. Arunci cu ce-ti vine fara sa te informezi, nu-i ok. Esti taximetrist invidios?

  3. 12

    M-am inregistrat si eu azi, dar nu am reusit sa finalizez confirmarea numarului de telefon. Am primis un cod prin SMS dar n-am gasit unde sa-l folosesc.
    Ai intampinat probleme din acest punct de vedere ?

    • 13

      Silviu, probleme cu numărul de telefon nu am întâmpinat. Intră în aplicație de pe telefon, penultimul meniu – Support, apoi Account, și ai opțiunea Confirm my mobile number.

  4. 14
  5. 19

    Eu sunt stabilit la Chicago. Parerile sunt foarte impartite in ceea ce priveste acest serviciu. Cei care folosesc uber ca si pasageri il adora din cauza costurilor reduse. Taximetristii si companiile de taxi il detesta, le fura clientii si painea de cand au aparut. Cealalta categorie sunt cei care au condus pt ei, acolo ma incadrez si eu. Am condus de curiozitate la ei si mi-a fost destula o zi sa-mi dau seama ca e o pierdere de vreme. Aici uberx e mai ieftin decat taxiul, e cu mult mai ieftin mai ales cand se urca 3-4 pasageri in masina. Fara sa intru in prea multe detalii, in Chicago, ca si sofer uberx ramai probabil cu un sfert din ceea ce incasezi. Sigur, campania uber suna extraordinar: faci vreo 25 de dolari la ora. Intr-adevar, ii faci, dar dupa ce scazi comisionul lor, benzina, taxele care le mai platesti, ramai cu mai nimic. Din ce iti ramane iti platesti intretinerea masinii (schimb de ulei, frane), reparatii(reparatiile aici nu sunt ieftine, atelierul auto iti ia de la 50-60 de dolari pe ora la manopera plus piese) si, natural, asigurarea. Problema asigurarii la ei e inca intr-o zona obscura. Nimeni nu prea stie ce se intampla in cazul unui accident si cine ii plateste pasagerului facturi de spitalizare de zeci de mii de dolari in caz ca e nevoie de asa ceva. Mi-am intrebat agentul de asigurari de curiozitate ce se intampla intr-o asemenea situatie si mi-a zis ca daca asigurarea nu e de tip comercial (care e bineinteles mult mai scumpa) responsabilitatea cheltuielilor revine soferului. Un alt aspect vital, care vad ca nici macar nu a fost pomenit deocamdata e ceea ce uber numeste “price surge”. Ce inseamna? Atunci cand cererea e mare (de obicei vineri si sambata seara cand lumea iese la distractii), uber salta pretul cu nesimtire in asa fel incat cursele ajung sa coste de 5-10 ori mai mult pretul normal. Vad ca de aia nu spune nimeni nimic deocamdata. Radu Neagu, ceva comentarii, lamuriri pe tema asta ca vad ca esti in tema cu ce se intampla acolo. E plina presa de aici cu povesti ale unor nenorociti care pe curse de 15-20 de dolari au ajuns sa plateasca 3-400 de dolari. Cam atat deocamdata. Tare mi-e ca in viitorul apropiat o sa citim articole de genul: “sofer uberx stalcit in bataie de taximetristi bucureste” sau “autoturisme uberx facute scrum”.

    • 20

      Nu își dorește nimeni să se ajungă la violență îți dai seama. Legat de price surge, puțin devreme să discutăm la noi chestia asta. Așa este, creșterea prețurilor la ore de vârf e cu bătaie lungă și e probabil singurul moment în care șoferii de Uber nu sunt frustrați.
      Din câte am înțeles, acum cât este la început, șoferului îi rămân 80% din venituri.
      Legat de asigurare, și în România se aplică aceleași reguli. RCA-ul acoperă daunele corporale ale șoferului. Pasagerul ar fi răspunderea acestuia din urmă. Nu își face nimeni o asigurare de tip comoercial.

  6. 21

    Dupa prima mea cursa cu Uberx in Bucuresti, am solicitat factura apasand butonul respectiv din interfata unde am primit desfasuratorul cursei. Am primit mail inapoi de la companie, in care mi-au transmis ca nu se elibereaza bon fiscal sau factura.

    • 22

      Se pare că da. Acesta este răspunsul lor oficial la întrebarea mea legată de factură.
      „uberX in Bucharest is a non-commercial ridesharing platform that allows residents to share the cost of their car while giving people a ride. Riders using this service receive an informational receipt only which is available via email and at riders.uber.com”

  7. 23

    20% comision avand in vedere ca uber nu are batai de cap cu rate la masina, benzina, reparatii, mentenanta, asigurare si deloc de neglijat lungile ore petrecute in tracfic e cam exagerat. La inceput luau 5% dar s-au lacomit pe parcurs. In America, la versiunea aplicatiei pt taxi (acolo unde uber se foloseste de taximetristi si masinile lor) tocmai si-au saltat comisionul de la 5 la 20%. Unii spun ca asta ar fi o tactica sa-i faca pe taximetristi sa renunte la a mai folosi aplicatia sa ramana doar soferii uberx in joc. Tot ce e posibil. Iar odata ramasi doar soferii uberx o sa isi mai ridice comisionul inca o data… probabil pe la 40%. Replica taximetristilor nu a intarziat: se duc sa ia clientul, le explica situatia si cum ii jumuleste uber iar clientul e in general de acord ca soferul sa anuleze comanda pt ca pasagerul sa nu fie usurat de cei 5 dolari cat l-ar costa sa anuleze cursa. La sfarsit ii plateste soferului cash ori card si fiecare isi vede de drum. Simplu si eficient, in felul asta uber nu mai face nici 5%, nici 20% ci face 0. Merita din plin :)
    Noua gaselnita a celor de la uber e sa intermedieze imprumuturi pt cei care nu au credit suficient de bun sa-si faca imprumut pe cont propriu. Le cumpara masini ca sa aiba cu ce lucra iar in schimb amaratii astia lucreaza zi lumina sa plateasca rate de 800 de dolari pe luna pt niste Toyota Corola sau Camry. Socant de-a dreptul, la banii aia poti lua un Mercedes daca vine vorba.
    Adevarat, Radu, nimeni nu isi doreste sa se ajunga la violenta, mai ales uber… Asta imi aminteste de un articol in ziar cam acum un an unde unul care conducea uberx in Paris a fost inconjurat de cativa taximetristi care i-au facut praf masina. Raspunsul uber? “Salutam profesionalismul si curajul soferului nostru” Atat ca in acea situaite acelui “sofer darz” i-ar fi fost mai util putin ajutor financiar cu reparatiile masinii in loc de salutarile celor de la uber.
    Voi urmari cu interes ce urmeaza cu uber-ul de Romania!

  8. 24

    Aplicația Uber este interzisa în țarile unde legea se respectă. Germania si Spania au interzis aceasta aplicatie fiind considerata ilegala. hotnews/stiri-international-19681818-uber-interzisa-tribunal-germania-amenda-uriasa-pentru-orice-incalcare-legii

  9. 25

    Salutare am si eu cont pe uber si o masina 2006 ma tot sun a sa incep sa fac curse .. doar ca nu stiu daca merita pt. Am masina pe motorina si nu cred ca ma scot cu , consumul .Imi arata calculatorul masinii 8 litri la 100 de km. Fara clima dat drumul deci voi sari la 9 la suta probabil nu stiu daca renteaza .. astept un sfat cv. Ms mult

    • 26
    • 27

      Păi socoteala când îți cumperi mașină e că merită să iei Diesel dacă faci cu ea mulți kilometri, de la nu-stiu-câte zeci de mii în sus pe an. Asta pentru că motorul Diesel consumă mai puțin, motorina e ceva mai ieftină, dar mașina e mai scumpă și atunci,dacă mergi destul cu ea, diferența de preț se compensează cu cheltuiala mai mică pe combustibil. Eu am o Kia Cee’d Sw 1,6 TDI care consumă în oraș vreo 7-8%, în timp ce o benzinară același model a unui prieten nu scade sub 11℅.

  10. 28

    Ceo Uber Romania este fiica sefului anaf. Deci , nu sunt probleme cu plata taxelor. Nu sunt prosti nici astia de la Uber…..

  11. 29

    Parerea mea este ca se castiga ca sofer Uber in Bucuresti daca se lucreaza part-time, numai la orele de varf din saptamana si eventual daca masina e pe GPL, castigul mai poate creste simtitor.

  12. 30
    • 31

      Depinde de telefonul șoferului și cum înregistrează acesta traseul. Aplicația face o estimare pentru hartă, însă la defalcarea tarifului ia în considerare și telefonul tău, deci tariful e corect. Am observat și eu asta uneori.

  13. 32

    Oricum ar fi, din cauza codurilor promotionale, Uber e foarte ieftin, spre gratis.

    De exemplu, daca iti faci cont nou si scrii codul “RAZVANT15UE”, o sa ai calatorii gratis de 100 sau 200 (nu mai tin minte) de lei.

    In conditiile astea, prefer sa merg gratis chiar daca risc sa dau de unul din cei 0.1% soferi, care sunt mai naspa. Procentul e de vreo 80% la taximetristi.

  14. 33
  15. 34

    Radu,
    Mi-am făcut şi eu cont astăzi pe Uber, dar ştiu foarte puţine lucruri despre Uber (aş zice chiar că aproape nimic), aşa că întrebările mele cu siguranţă vor fi destul de puerile şi rizibile pentru cineva iniţiat. Nu am folosit aplicaţia până acum, ci doresc să o folosesc prima oară peste câteva zile, la o oră foarte matinală. Aş vrea să te întreb în primul rând, dacă, în cazul în care fac o precomandă (cu circa 3 zile înainte) pot fi sigură că voi avea maşină sau există riscul – ca la companiile de taxi – să mă trezesc că la data şi ora solicitată nu s-a găsit nicio maşină? De asemenea, te rog să-mi spui dacă după eventuala confirmare a comenzii mi se trimite şi numărul de telefon al şoferului, ca să-l pot contacta (la adresa la care doresc să vină maşina sunt mai multe clădiri şi – fiind noapte – mă tem să nu risc să nu ne “găsim”). Mulţumesc mult

  16. 35

    Normal ca oamenii migreaza catre UBER. In Bucuresti cel putin, iti e frica sa mai faci comnda la vreun taxi. La majoritatea taxiurilor din Bucuresti am intalnit masini vai de ele, care troncane, scrtie, sunt nespalate si miros ingrozitor, soferi care fumeaza in masina fara a intreba clientul daca il deranjeaza, care ori da muzica prea tare, ori sta si vorbeste la telefon tot timpul, care de multe ori incearca sa mareasca tariful, sa nu dea restul ori bonul, sa efectueze cursa fara da drumul la aparat si sa ceara de cateva ori mai mult decat face cursa in mod normal, soferi de taxi care conduc agresiv, iresponsabil… si cate si mai cate… De asta oamenii migreaza catre UBER, vor civilizatie. La companiile de taxi daca reclami un sofer pentru vreo problema, nu te baga nimeni in seama, pe cand la UBER ii retrage derptul de a mai presta acest serviciu pentru UBER.
    Cat despre fiscalitate, sa nu vorbim prostii… atat timp cat toate tranzactiile se desfasoara prin banca, informatia este limpede si se pot stabili exact taxele care le are fiecare de achitat.
    Cine calatoreste si prin alte tari, stie diferenta dintre serviciile de taximetrie de acolo si cele de aici.

  17. 36

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *