Declinul Facebook va sta în eficiența acestuia

În Mai 2012 Facebook își anunța deschiderea publică spre investitori. Asta însemna că oricine putea cumpăra acțiuni la cea mai mare rețea socială a vremurilor. Prețul per acțiune în prima zi a fost de 38,2USD. Cei care s-au aruncat să cumpere în acea zi au fost dezamăgiți în a doua când prețul a început să scadă. De fapt acesta a reușit să treacă peste suma inițială doar în iulie 2013, după mai bine de un an. Astăzi prețul unei acțiuni a ajuns în jurul a 85 USD. Dar ce înseamnă asta pentru oamenii de rând care folosesc Facebook?

Facebook este estimat astăzi la peste 200 miliarde USD. Dar o companie listată la bursă are un număr mare de investitori, iar toți speră să scoată bani din această investiție. Unii dintre aceștia au băgat mulți bani, vorbim aici de sute de milioane de dolari. Ei vor să își recupereze investiția urmând ca apoi să facă profit. Iar pentru Facebook, singura modalitate de a face bani la acest moment este prin vânzarea de reclame sau promovarea plătită a posturilor. Adică din ce ți se bagă ție pe feed fără să vrei. Astfel veniturile companiei în 2014 au ajuns la 12,45 miliarde USD. Facebook știe că dacă îți oferă reclame relevante, sunt șanse mai mari ca tu să dai click pe ele. De asta vrea să știe cât mai multe despre tine, fie că vrei sau nu.

Facebook este ca un bătrânel pedofil. A construit un parc unde copiii se pot juca gratuit pentru a se uita la ei. Ba mai mult, taie și bilete de intrare altor pedofili care vor să îți bage mâna și în buzunar.

Cele mai recente modificări în politica de confidențialitate a Facebook le dă dreptul să adune date despre ce site-uri vizitezi prin intermediul rețelei sociale, cât timp petreci pe acestea sau ce site-uri împărtășești cu prietenii tăi. Acum câteva luni ți-ai dat acordul ca Facebook să îți știe locația atunci când folosești aplicația pentru mobil. Și asta pentru ca atunci când ești în oraș să îți fie promovate locuri recomandate de prietenii tăi sau posturile lor legate de acele locații.

Dacă ai dat vreodată click pe reclamele din partea dreaptă a paginii, nu mai da. Facebook va ține minte că ai dat odată click pe o reclamă la articole sportive (să zicem) și îți va tot băga pe gât astfel de reclame, sperând că vei mai da click.

Poate asta nu te sperie. Dar trebuie să înțelegi că Facebook este presat de investitorii săi să performeze într-un ritm alert. Aceștia își vor banii înapoi înzecit. Pin urmare, Facebook trebuie să devină și mai bun la targetat și servit reclamă relevantă. Hai să încercăm un exercițiu de imaginație:

Ești în oraș și vorbești cu prietena ta pe Facebook Messenger (sau WhatsApp deținut tot de Facebook). Stabiliți să vă întâlniți mai târziu undeva în oraș. În timp ce îi tastezi îți apare reclama unui local din zonă apreciat de prietena ta. Ba mai mult, Facebook îți recomandă să îi iei și un buchet de flori, de la florăria din colț, pentru a trece mai ușor peste cearta pe care să zicem că ați avut-o aseară.

Sau încă una. Obișnuiești să faci poze cu mâncarea și să le pui pe Instagram (deținut tot de Facebook, ai ghicit!). Facebook îți analizează pozele și îți recomandă restaurante unde poți găsi meniuri similare. Sau mai mult, îți recomandă o sală de fitness când “observă” că nu mănânci prea sănătos.

Ei bine, în acele momente ar trebui să te șochezi puțin, și probabil o vei face. Atunci vei realiza cum viața ta e vândută de Facebook pentru câțiva cenți per click. Probabil de asta tot mai mulți oameni renunță la contul lor sau fac publice tot mai puține detalii personale. Tu ce alegi?