Justin Capră, un vizionar născut cu un secol mai devreme

Justin-Capra-Inventator

În fiecare zi de marți, la fel ca orice altă zi a săptămânii, mă trezesc cu greu, mai lenevesc jumătate de oră în pat apoi mă îmbrac și plec spre birou. Cafeaua de dimineață o beau cu colegii unde bârfim cele mai importante aspecte ale dimineții. Mă simt mic și neînsemnat.

”Întotdeauna am simțit nevoia să fac altceva. Orice om care merge pe alt drum este invectivat, persiflat, devine oaia neagră a societății, a familiei.” 

…spune Virgilius Justin Capră într-unul din multele interviuri. Nu poate blama societatea pentru acest comportament și a fost împăcat cu acest gând pe tot parcursul vieții sale, care s-a sfârșit ieri, 19.01.2015, la vârsta de 82 de ani. Îl invidiez și îl respect pentru mentalitatea sănătoasă pe care a avut-o chiar și acum 50 de ani când nu s-a lăsat influențat de ce credea societatea despre el. El vroia doar să creeze o mulțime de lucruri interesante. Se trezea dimineața devreme, mergea în atelierul său și punea în aplicare ideile pe care le discuta cu alții și pe care probabil le visa și noaptea. Nu avea internet. Nu avea telefon mobil. Singurele lui surse de documentare erau bibliotecile și imaginația sa.

”Ideea a fost prozaică, mă gândeam cum pot fugi din cazarmă fără să mă vadă colonelul.”

Rucsacul zburător, strămoșul jetpack-ului a fost realizat dintr-o necesitate, spune Justin Capră. Vroia să fugă din cazarmă fără să fie văzut. Mașina care consuma 0.5 litri de combustibil la 100 Km a fost încă una dintre invențiile sale care nu s-au bucurat de succes. În opinia lui, acesta a fost o rușine. Avea 1000 Kg și transporta o persoană de 60 Kg. Mai exact, dintr-un litru de benzină, 980 ml erau necesari pentru a transporta mașina și doar 20 ml pentru pasager.

Conceptul lui despre automobil este simplu. ”Acesta se va transforma dintr-un mod de transport într-un mod de blocare a circulației și peste nu multă vreme ne vom bloca definitiv pentru că acesta crește ca număr în progresie geometrică iar carosabilul crește în progresie aritmetică.”

Un om este suma tuturor realizărilor sale

Justin Capră are însă multe alte invenții la activ, o mare parte din ele complet necunoscute publicului. Iată mai jos o listă interesantă cu acele dispozitive de care nu vorbește nimeni.

În 1950 la doar 17 ani realizează un bob ce aduce noutăți în ceea ce privește suspensia și direcția.

Virgilius-50S

În 1955 construiește un automobil cu două roți pe nume VIRGILIUS care este prima invenție omologată. Acesta era echipat cu un motor de avion de 105 CP și atingea 300 km/oră având o masă de 250 kg. Sursa foto.

Rucsac Zburator

În 1956 realizează prima versiune a „rucsacului zburator”, invenție care a fost brevetată ulterior de Wendell Moore de la Bell Corporation, Cecil Martin și Robert Cunings, fiecare la o lună distanță de celălalt. Sursa foto.

Aerodina

În 1968 realizează o aerodină cu decolare și aterizare verticală, un aparat de zbor performant care însă nu va fi introdus niciodată în fabricatie. Sursa foto.

Soleta

Printre automobilele create de Justin Capră se află și „Soleta F” – cea mai mică mașină din lume, cu un consum redus de benzină (0.5l/100km), care a fost văzută adesea pe drumurile țării. Sursa foto.

În aceeași perioadă 1966-1968, construiește un aparat de zbor individual ce funcționa cu azot lichid. Testat cu succes, pare să treacă aproape neobservat, în timp ce un automobil ce avea caroseria fluidă (și invizibilă) va trezi entuziasmul celor aflați din întâmplare în parcul Libertății (actualmente parcul Carol).

În 1964, construiește și un „elicopter portativ pentru juniori”. Cu o undă de umor, creatorul spune despre acest aparat că „are doar 35 de kg, cu tot cu combustibil, greutatea proprie fiind de 30 kg, forța portantă de 125 kg și puterea 15 CP”. Jurnalistul care a făcut fotografii la încercarea aparatului a fost dat afară de la Agerpress, unde lucra, iar filmul i-a fost confiscat de Securitate La probele de zbor desfășurate pe aeroportul Băneasa echipa de supraveghetori a fugit de pe teren, lăsându-l pe inventator să-și facă zborul demonstrativ doar în prezența prietenilor. Ceilalți nu doreau să fie făcuți răspunzători în cazul în care s-ar fi întâmplat un accident.

Prin anii ’70 a proiectat și o mașină nepoluantă fără volan și fără pedalier, comenzile făcându-se de la un buton așezat pe carcasa fotoliului. Din această serie, modelul SARMIS EM 4K avea o greutate proprie de 140 kg iar greutatea acumulatorilor de 180 kg și atingea pe drum drept o viteză de 60 km/h.

Oblio

Automobilul Oblio 3C a fost vedeta Salonului Inventika, premiat cu Eco-Prize de Federația Internațională a Asociațiilor de Inventatori. Între scuter și mașină, cu motor integrat în roată, automobilul funcționează pe bază de curent electric, în loc de combustibil. Sursa foto.

Multe din întrebările adresate de către cei interesați se leagă de automobilele ecologice cu consum foarte redus de combustibil, mai exact de ce nu au intrat acestea în producție de masă. Justin Capră a fost foarte conștient de impactul politic, economic și social asupra industriei de automobile. Răspunsul lui citează un american care i-a spus că idei sunt foarte multe însă aplicarea acestora în contextele de atunci, precum și cele de acum ar fi însemnat pentru multe mii de oameni pierderea imediată a locului de muncă. Ori știm cu toții cât de multe interese se învârt în industria auto precum și în cea petrolieră.

Sursă informații: Wikipedia.

Sursă foto intro: Adevărul