Big Data e pe aici de multă vreme și nu va pleca nicăieri. Astăzi abordăm un subiect pe cât de stufos pe atât de ambiguu și de puțin înțeles. Chiar și de mine, m-am documentat temeinic pe acestă temă.

Ce este Big Data?!

Ca orice clip care se respectă începem cu definiția expresiei Big Data: ”Seturi mari de date care pot fi analizate computațional pentru a dezvălui trend-uri, tipare și asociații, în special legate de comportamentul uman”. Sunt sigur că nu ai înțeles mare lucru, poate doar dacă nu lucrezi în marketing unde pe asta se bazează toată activitatea ta. Și dacă crezi că ai înțeles s-ar putea să te fi înșelat. Îți explic acum.

Abonează-te la Cavaleria.ro pe Youtube

Big Data se referă la toată informația pe care cineva o înregistrează ”în scopul îmbunătățirii serviciilor” sale. Sună cam ceva de genul: ”Tot ce vei spune poate și va fi folosit, nu împotriva ta, ci pentru a te ajuta pe tine.” Da, este la fel de ambiguu precum sună. Nu încerc să te sperii… prea tare.

Big Data include analiza informațiilor offline și online. Prima, cea offline, se referă la chestionarele pe care le completezi în magazine, pe stradă, prin poștă sau orice fel de feedback îți cere o companie, vânzător etc. Chiar și traseul pe care îl parcurgi într-un mall este analizat și informația este folosită de constructori pentru a ridica un mall pe care să îl parcurgi trecând prin sau pe lângă fiecare magazin.

Exemplul cel mai bun și mai agresiv este în aeroporturi, unde, după controlul de securitate, singura cale de acces spre poarta de îmbarcare se face printr-un magazin Duty-Free. Chiar și faptul că îți scanează la fiecare achiziție biletul de avion înseamnă ceva. Ei primesc o deducere de taxe și crează un profil al cumpărătorului în funcție de țara din care provine, unde călătorește și ce cumpără. Nu știai asta, nu?

Analiza online este mai complexă și oferă mai multe informații decât ți-ai putea imagina. Ai cont de e-mail la Google, de Facebook, Instagram și probabil și un Apple ID. Când ți-ai făcut contul ai bifat ceva acolo, îți mai aduci aminte? Acei termeni și condiții pe care i-ai acceptat le permite acestor companii să îți citească informațiile și să îți sugereze de exemplu aplicații în magazinul Google Play sau AppStore ori să îți arate mai multe poze cu gagici deocheate pe Facebook. Ce, credeai că scapi așa de ușor? :))

Cine folosește Big Data?

Toate companiile care își doresc să se dezvolte. Oricine are ceva de vânzare, indiferent că e vorba de produse sau servicii. Reclamele sunt bazate tot pe Big Data, pe analiza comportamentală a oricui a intrat pe un website sau într-un magazin. Chiar și tu ai folosit această definiție atunci când ți-ai chemat prietenii și cunoscuții la ziua ta. Ai analizat cine poate ajunge în data și locația respectivă, cine are preferințe similare pentru muzică sau mâncare și chiar ai făcut și un sondaj pe acestă temă pentru a stabili un număr cât mai precis de invitați.

Google este probabil primul pe această listă, fiind unul din cei mai cunoscuți. Tot ce cauți pe internet influențează reclamele pe care le vezi, rezultatele căutării tale și multe altele. Robert Saxby este unul dintre cei responsabili pentru acești algoritmi.

ING de exemplu a infiintat un hub de dezvoltare software in Romania care este în prezent parte din centrul de expertiză a grupului ING pentru soluții de management de date. Ferd Scheepers este arhitectul șef al diviziei informatice la ING.

Scyfer este o altă companie ce folosește și îi învață pe alții cum Big Data îi poate ajuta în business-ul lor. Ba mai mult de atât, Thijmen Blankevoort este cel responsabil pentru algoritmii computerelor ce învață să analizeze singure cantitatea uriașă de date prelevată în orice secundă de pe glob.

Prin comparație, toate aceste informații strânse pe parcursul a 100 de ani, până în 1990 încap pe un stick USB. Doar pentru ce s-a acumulat astăzi ai nevoie acum de câteva sute de hard-disk-uri. Poate chiar mii.

Poate te întrebi de ce am fost atât de precis cu exemplele de mai sus. Ei bine, pe 7 aprilie are loc un eveniment organizat de ING Software Development Center, #INGLovesIT în care se discută despre Big Data, Securitate Cibernetică, Devops și Microservices. Voi fi și eu acolo și revin cu exemple clare de implementare și analiză Big Data într-un al doilea clip. Prietenii noștri de la ING ne-au spus că vom avea acces ulterior evenimentului și la o mare parte din prezentările filmate pentru a afla totul direct de la profesioniști.

Internet-ul s-a născut pentru Big Data

Era o vreme când lucrurile erau diferite. Aceste informații erau stocate pe computere masive care costau enorm de mult și multe dintre ele erau chiar închiriate de la IBM de exemplu. Cercetătorii traversau oceane și se întâlneau la CERN în Geneva, pentru a analiza manual și discuta pe tema acestor date. Pe parcursul timpului s-au format mai multe astfel de centre de date în lume și a apărut nevoia de a le interconecta între ele pentru a le putea updata cât mai rapid.

Așa a apărut internetul, a fost nevoie ca toate aceste computere să poată comunica între ele date. Cu cât mai repede făceau acest lucru cu atât mai repede băieții cu halate albe din toată lumea puteau să ”descopere” mai multe lucruri.

Da, chiar la CERN s-a născut internetul, și prima pagină arăta ca în fotografia de mai jos. Este chiar disponibilă la această adresă 

Big Data e rău sau bun?

Acum că știi ce este și ce impact a avut acest Big Data tu ce părere ai? Eu aș răspunde imediat la această întrebare cu: Mulțumesc! Datorită acestui termen s-a născut internetul fără de care eu cel puțin, nu pot trăi. De aceea nu am plecat încă la o cabană în munți să devin unul cu natura. Încă. Consumul excesiv de orice poate dăuna grav sănătății.

Un al doilea mulțumesc îl merită și pentru magazinele unde poți găsi aproape orice la aprape orice oră. Da, Big Data este o comoditate pentru care nu plătesc mai nimic. Nu consider că trebuie să țin secret ce cumpăr, de unde, cât, cum, unde sunt și cât dorm. Da, chiar și smartwatch-ul sau telefonul mobil livrează constant o cantitate mare de informații către producătorii de aplicații. Aproape toate înafară de datele cardului bancar.

Toate aceste lucruri îmi fac mie viața mai ușoară, îmi oferă accesul mai rapid la informații (vezi ce spuneam mai devreme despre Internet) și da, îmi oferă mai multe alternative la orice aș vrea să fac sau să cumpăr.

Am o discuție constantă cu cineva drag mie care mă tot ceartă că nu cunosc străzile prin București. De atâția ani de când sunt aici le știu doar pe cele principale. Aproape. Nu am nevoie, de ce să îmi ocup memoria cu multe denumiri și hărți ale orașului când le am pe telefon. A, nu rămân nici fără baterie, nici fără internet. În cel mai rău caz mă urc într-un taxi și am rezolvat problema :)

În concluzie, eu sunt de părere că plătesc un preț mult prea mic pentru toate datele pe care companiile le primesc de la mine. Serviciile de mail, socializare, upload și stocare de fotografii și video sunt gratuite, internetul e foarte ieftin… Ce ar mai fi de spus?

Sunt curios să aflu și părerea ta, ca întotdeauna. Lasă-mi un comentariu mai jos și spune-mi cum crezi că te afectează pe tine, pozitiv sau negativ, acest Big Data?

You Might Also Like

2 Comments

  1. 1

Lasă un răspuns

Your email address will not be published. Required fields are marked *