Mi-am tot zis că voi scrie un articol dedicat ținutelor de vară, dar cum vremea asta capricioasă ne servea intempestiv o ploaie fix când să postez eu, iată că am ajuns deja în perioada reducerilor. Așa că, m-am gândit ca acest articol să fie cumva doi în unu. Plus că, din nu știu ce motive, strategia reducerilor s-a modificat anul acesta. Dacă anii trecuți aveam tăieri de prețuri în mid season pe la jumătatea lunii iunie, în timp ce prețurile erau tăiate masiv spre finalul lunii iulie, iată că anul acesta lucrurile s-au schimbat puțin. Practic reducerile au fost comasate, iar pe vitrinele magazinelor vedem cifre mari și însemne că prețurile au fost reduse încă de la jumătatea lui iunie, iar acestea par să continue până în august cel puțin.

În anii trecuți știam clar când încep reducerile alea mari, la câte săptămâni mai vine câte un val și când este cel mai bine să cumpăr. Recunosc, acum sunt un pic dezorientat și nu înțeleg prea bine strategia. Așa că, nu-mi rămâne decât să analizez un pic piața, să văd ce au de oferit magazinele și să încep să înțeleg noua strategie. Aceasta schimbare de perspectivă este datorată în mare parte și schimbărilor din piață, mai precis de scăderea interesului legat de fast fashion. De exemplu, H&M este nevoită să taie mult din prețuri, având în vedere stocul imens de haine nevândute. Compania suedeză a ajuns să aibă un stoc uriaș de haine și accesorii nevândute, iar valoarea acestora se ridică la aproximativ 4,3 miliarde de dolari. Prin comparație, bărbații românii au cheltuit în 2017 aproximativ 650 de milioane de euro pe haine. 

Dacă punem la socoteală și femeile, care evident cheltuiesc mult mai mult, ajungem să zicem la 1 miliard și ceva. Cu alte cuvinte, stocul de haine pe care H&M îl are este suficinet să îmbrace toți românii și tot le mai rămâne stoc pentru câteva magazine. Motivul pentru care H&M a ajuns să aibă un stoc atât de mare de haine nevândute este datorat dezvoltării comerțului online, unde brandul suedez nu s-a mișcat foarte bine. Mai simplu spus, pe online H&M aproape că nu există. Așa că, este de așteptat ca suedezii să taie din prețul hainelor în încercarea de a scăpa de surplus. 

În plus, unu din zece lei cheltuiți de bărbații din românia merge la H&M și Zara. Dacă în 2015 cota de piață a suedezilor era de 7%, urmat de Zara cu 5%, în ultimii ani balanța s-a înclinat în favoarea spaniolilor. Mai ales că, pe partea de online Zara s-a mișcat mult mai repede și mai bine. Avem aplicație de mobile unde poți verifica disponibilitatea produselor, poți comanda fie în magazin fie cu livrare direct acasă, iar site-ul în general este mult mai bine dezvoltat. Acesta este și motivul pentru care H&M a pierdut și pierde în continuare teren în fața Zara. De asemenea, pe piața locală de îmbrăcăminte, un jucător important este și C&A. Deși, la fel ca H&M, nu a dezvoltată partea de online, câștigă foarte bine datorită prețurilor foarte mici, dar și datorită strategiei. La fel ca și Zara, managementul foarte bun au dus la un echilibru foarte bun între stoc și vânzări, astfel că cele două companii nu se confruntă cu stocuri imense, așa cum se întâmplă la H&M.

În fine, nu despre H&M și strategia lor vorbim astăzi, ci despre ținute la prețuri avantajoase. Nu știu tu, dar eu mi-am pierdut interesul legat de această perioadă. Fie din pricina faptului că am început să cumpăr mai cumpătat, fie că m-au tot dezamăgit aceste așa zice “reduceri”, cert este că nu mai cheltui bani cu nemiluita așa cum făceam în trecut. Totuși, există unele articole care merită cu siguranță atenția ta. În această idee, am selectat câteva articole vestimentare, le-am asociat unor ținute și sper să te inspire. 

Tricou, bandană și jeans Zara

You Might Also Like

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.