În momentul ăsta toată privirea ta e cufundată în lumina unui ecran, iar tu urmărești fiecare cuvânt scris de mine aici. După, probabil o să citești un e-mail pe același dispozitiv ca mai apoi să încerci să îți bați recordul la mai știu eu ce joc. Și, stai, că nu s-a terminat. Urmează rutina zilnică de Facebook, Instagram, o conversație pe WhatsApp și în final îți aduci aminte că ai lăsat neterminat un film pe Netflix. Deci, din nou te pui în fața unui ecran.

Prin această scurtă introducere sper că ai înțeles mesajul meu. Invazia de gadgeturi cu ecran a atras după sine o grămadă de probleme la nivelul ochilor, printre care cea mai frecventă, oboseala. Prin urmare, m-am gândit la tine și ți-am pregătit o listă cu cinci sfaturi de prevenire a oboselii oculare, în această eră digitală.

Denumită medical astenopatie acomodativă, oboseala oculară se referă la simptomele resimțite de peste 50% dintre persoanele care petrec zilnic ore întregi în fața computerului, telefonului sau tabletei. Toate aceste manifestări se referă la tensiunea oculară, senzația de arsură sau mâncărimi la nivelul organelor de văz, ba chiar uscarea excesivă a acestora.

Și nu ne oprim aici. “Unele cercetări au legat prea mult expunerea la lumină albastră – în special noaptea – la insomnie, deoarece moleculele sensibile la lumina albastră din retină sunt, de asemenea, responsabile pentru stabilirea ritmului circadian al organismului nostru” spune Jessica Lee, doctor la New York Eye and Ear Infirmary din Muntele Sinai. Expunerea excesivă la lumina albastră poate încetini eliberarea de melatonină, hormonul care ajută la stabilirea ciclului nostru de somn-trezire, și totodată întreaga noastră odihnă.

Să revenim la acea listă cu îndrumări pe care ți-am promis-o.

Regula 20-20-20

Primele mele sfaturi sunt cât se poate de practice, și te ajută să iei măsuri imediat. Pe cel dintâi, intitulat 20-20-20, l-am aflat tot de la doctorul Lee. Pe cât de simplu, pe atât de eficient. La fiecare 20 de minute, îți arunci privirea din ecran și o țintuiești pe un obiect la o distanță de cel puțin 20 de metri, pentru cel puțin 20 de secunde. Aceste exercițiu o să îți relaxeze mușchii ochiului și o să prevină oboseala excesivă cauzată de ecranul dispozitivului din fața ta.

 

Coboară luminozitatea ecranului

Mai ales noaptea. Strălucirea ecranului e cel mai mare dușman. Reducerea luminozității, până la punctul în care se poate vedea în mod clar, poate ajuta la minimizarea disconfortului de vizualizare pe timp de noapte. Recomandarea medicilor este  să stăm departe de telefon cu cel puțin o oră înainte de culcare, pentru a evita tulburările din timpul somnului.

 

Mărește textul

Dacă textul este scris mai mare, astfel încât să nu fii nevoit să alergi după literele mici din fiecare cuvânt, vederea ta este protejată. Așa că dă un zoom la fiecare articol pe care îl citești. Este mult mai ușor și chiar mai rapid de citit. Plus că după aceea nu mai apar durerile de ochi și implicit de cap. Poți să începi cu ăsta, de exemplu.

Hidratează-ți ochii

Atunci când stăm cu privirea fixă într-un ecran, numărul de clipiri pe minut se înjumătățește. Lucru care atrage după sine probleme de hidratare ale ochiului. De aici și nevoia unei soluții saline. Aplicată și lăsată să acționeze timp de 10-15 minute în mod regulat, este cel mai eficient remediu atunci când vine vorba de uscarea ochilor. Poți începe prin a-ți lipi pe ecran un post-it prin care să îți amintești periodic că trebuie să îți umezești ochii. O să te ajute.

Ochelarii de protecție

Dacă petreci mai mult de trei ore pe zi în fața unui PC, medicii recomandă folosirea unor ochelari de protecție. Utilizarea acestor accesorii pot elimina complet durerea de cap, amețeala sau senzația de nisip de sub pleoape. Și mai bine să previi decât să te trezești că ai nevoie de ochelari de vedere, mult prea devreme. Asta urmează să fac și eu, pentru că durerile de cap nu mă slăbesc o zi.

 

Cam acestea au fost cele mai practice sfaturi pe care le-am cules pentru cei care petrecem ore în șir în fața ecranelor. E o problemă ce atacă publicul de orice vârstă și care poate fi combătută ușor, dacă ai puțin mai multă grijă de podoabele tale oculare.     

You Might Also Like

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *