Pe vreme caniculară, transpiri de te usuci pe picioare, iar hidratarea devine o obsesie. Ceea ce e bine, pentru că deshidratarea în orice anotimp înseamnă probleme mari de sănătate, printre care cea mai gravă mi se pare decesul. Legendele urbane propagate printre unii amatori de sporturi susțin că ar exista niște lichide mai bune decât apa, atunci când vine vorba de hidratare. Personal, afirmația asta mi se pare un banc din categoria „economisiți apa, încercați să o diluați”, dar un strop de adevăr există și pe acolo. Apa este cel mai bun aliat împotriva deshidratării. Însă există anumite substanțe care pot împiedica pierderile inutile sau excesive de apă, în perioada caniculară.

  • Sărurile de rehidratare — În cazul pierderilor de minerale sau de lichide prin diaree sau din pricina altor probleme de sănătate, aceste săruri sunt foarte indicate. Le găsești la farmacie și e important să citești eticheta înainte să torni în tine ca apucatul. Mai cere un sfat de la cineva în halat alb, dacă ești confuz. Prin compoziția lor, sărurile astea ajută la ameliorarea stărilor de deshidratare și de dezechilibru electrolitic. Ce e dezechilibrul ăsta îți detaliez mai jos.
  • Ceaiurile — Mulți le asociează cu iarna ori cu răceala, dar băutura preferată a englezilor, a rușilor și a asiaticilor este foarte bună pentru cei care transpiră excesiv. Campionul absolut pentru favorizarea hidratării este ceaiul verde, iar lista e continuată de ceaiurile din salvie, din soc, din frunze de nuc.
  • Laptele — Datorită conţinutului crescut de minerale şi de vitamine, este o opţiune foarte bună pentru rehidratare, mai ales după efort fizic prelungit.
  • Berea — E cu dus și-ntors, pentru că mulți specialiști susţin că berea poate rehidrata organismul în aceeaşi măsură ca apa după efort fizic. Asta, deși e stabilit deja că alcoolul din bere deshidratează. Efectul hidratant s-ar datora mineralelor din compoziţia băuturii, minerale care le suplinesc pe cele pierdute prin transpiraţie. Ca să împaci și scepticii, și entuziaștii, eu zic să nu exagerezi și să te oprești după prima halbă de bere fără alcool.

În schimb, cei care-și caută moartea cu tot dinadinsul pe timp canicular pot apela cu încredere la băuturile alcoolice și la cele carbogazoase cu mult zahăr. Alcoolul blochează eliberarea hormonului care inhibă eliminarea apei prin rinichi, iar asta înseamnă că pierzi apă ca la balamuc. Ții minte cât de des mergi la budă când o dai pe bere, nu? Asta e explicația. Zahărul, în schimb, îngreunează absorbţia apei în organism. Deci îți potolești setea doar la nivelul limbii, pentru că în restul organismului e secetă.

Apa se bea tot cu măsură

Dar de câtă apă avem nevoie? Firește, nevoia diferă în funcție de greutatea corporală, de condițiile meteo ori de starea sănătății fiecăruia. De exemplu, un nou-născut se descurcă numai cu 150 de mililitri de apă pe kilogram – adică un copil de 4 kilograme va fi OK cu vreo 600 de mililitri de apă zilnic. Nouă, adulților, CNA ne recomandă în pauzele de promo de la TV să consumăm minimum doi litri de lichide la 24 de ore.

O altă variantă are însă Institutul American de Medicină, care spune că bărbații adulți au nevoie zilnic de aproximativ trei litri de lichid, iar femeile de aproximativ „zece pahare”. Cam ambiguu, nu? Avantaj pentru femei, ca întotdeauna, ele își pot stabili singure dimensiunea ideală a paharului. Pe vreme caniculară, cand faci mișcare la modul intens și prelungit, elimini din organism până la un litru și jumătate de apă pe oră. La fel și când te mai pălesc stările de vomă, diarea și febra cu hipersudorație. Ca să stai hidratat, nu trebuie neapărat să stai cu gura lipită de robinet. Apa poate fi asimilată și din legume, fructe, din ciorbe, supe sau alte preparate culinare, din ceaiuri, compoturi, sucuri și așa mai departe. Dar toate astea-s niște soluții provizorii.

Deshidratarea și felul în care te ucide ea

Când organismul pierde prea multe lichide, vorbim despre deshidratare. Odată cu apa, elimini și o serie de așa-numiți electroliți serici, particule din fluxul sanguin care controlează funcțiile vitale. În ordinea importanței, pot enumera sodiul, urmat de potasiu, calciu și magneziu. Ultimele două ajută la contractarea, respectiv la detensionarea mușchilor. Potasiul și mai ales sodiul determină echilibrul intracelular și extracelular al apei. Atunci când nu iei măsuri să compensezi deshidratarea, te așteaptă o listă lungă de belele:

  • Organismul tău nu se mai poate dezintoxica prin aparatele de excreție, iar tu rămâi cu „gazele de eșapament” ale metabolismului blocate în sânge. Iar asta îți face praf alte organe. Riști să dai în comă uremică, hiperglicemică, în calculoză biliară sau renală. Mori, în cele din urmă.
  • Nici plămânii nu o duc prea bine fără apă, iar fără funcția de ventilație la nivel optim încep să ai probleme la organele esențiale, precum creierul, ficatul, rinichii și inima. Mori și în cazul ăsta.
  • Pielea ți se usucă și capul începe să te doară. O să te simți ca un varan mahmur pe o piatră uscată, iar petrecerea va fi completată de agresiunile microbiene, virale sau micotice, la care devii mai sensibil. Radiațiile solare vor desăvârși catastrofa. Pielea este cel mai mare organ al omului, așa că are nevoie de hidratare pe măsură. Dacă nu, cu riscul să mă repet, riști să mori.

Există însă și reversul medaliei. Dacă bei mai multă apă decât ai nevoie, nu înseamnă automat că ești mai sănătos. Consumată în exces, apa duce la diluarea sării din circulația sanguină și te duce la hiponatremie, adică o scădere a concentraţiei sodiului. Dar asta nu e totul. Dacă-ți inunzi organismul cu apă de prisos, ea nu va mai fi eliminată eficient de rinichi sau de piele și-ți va inunda celulele. Care celule încep să dea rateuri. Ca atunci când ai apă-n benzină. Deci, ca să nu mai bat mult apa-n piuă, reține că trebuie să rămâi hidratat, indiferent de anotimp, dar că trebuie să bei și apa cu moderație. Exact ca berea.

You Might Also Like

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *