Cum încearcă micro-tranzacțiile să îți fure din buzunar

Theft over the internet concept with a hand poping out of the screen to steal a credit card, isolated on a white background

Închipuie-ți că în drum spre muncă, ca să ajungi cu mașina, ar trebui să plătești la fiecare semafor o sumă mică doar ca să poți trece. Cam așa funcționează aceste modele de business numite micro-tranzacții, sau MTX mai pe scurt. Sunt sigur că acest lucru nu ți s-ar părea deloc corect și ai avea perfectă dreptate.

CE SUNT MTX-URILE?

micro-tranzacțiile

În termeni simpli, micro-tranzacțiile sunt bani pe care fie că vrei, fie că nu vrei, va trebui să îi cheltuiești în plus pe o aplicație pe care deja o deții. De exemplu, intri pe magazinul de pe Android sau iOS, downloadezi un joc și observi ulterior că îți cere bani pentru anumite lucruri, sau pur și simplu te blochează ca să nu mai poți progresa. Indiferent dacă l-ai cumpărat la preț întreg sau ți-l oferă gratis, acest concept este unul dăunător atât pentru cumpărător, cât și pentru întreaga industrie. Atunci când o companie face un joc sau o aplicație cu scopul unic de a te împiedica să joci dacă nu scuturi portofelul, acel produs devine corupt și propagă un concept dezgustător, care inevitabil este adoptat și de către alți producători.

După părerea mea informată, această lăcomie nefondată care se resimte din ce în ce mai tare, nu va fructifica niciodată ceva pozitiv, întrucât orice lucru care are la bază dorința de a face bani în detrimentul calității sale, este pur și simplu conceput prost din fașe. Nu trebuie neapărat să iei literă de lege ce îți spun, dar dacă e să ne uităm puțin la jocurile video de calitate care nu dețin micro-tranzacții, sau în care s-a știut cum să fie implementate corect, vei vedea că istoria este de partea mea. Witcher 3 nu prezintă nici urmă de acest model de business și a vândut peste 25 de milioane de copii. Un alt exemplu relevant ar fi Grand Theft Auto V cu peste 85 de milioane de vânzări.

Deși GTA V conține micro-tranzacții, ele sunt foarte bine implementate și nu ești forțat să le cumperi. Mai aduc aminte și de Dota 2, în special fiindcă jocul este gratis. Poți juca cât îți dorește inima, de exemplu eu am peste 1300 ore la activ, și acele MTX-uri numite Loot Box-uri sunt ca niște cutii de comori ce conțin numai elemente estetice precum articole de îmbrăcăminte 100% opționale și pur decorative. Ele nu îți influențează deloc performanța iar experiența este aceeași pentru toată lumea.

CUM A SALVAT DISNEY ZIUA

Cum aș putea să menționez de MTX fără să includ cel mai fierbinte scandal de la președinția lui Trump încoace. Dar înainte să încep, aș vrea să știi că în textul care urmează mă refer strict la modelul de business cu micro-tranzacții și nu reflectă deloc calitatea jocului. Acum câțiva ani, Disney a cumpărat toate drepturile de autor de la George Lucas, și a licențiat EA, sau Electronic Arts, să creeze jocuri video cu numele de Star Wars. Unul dintre ele poartă numele de Battlefront II și s-a numărat printre cele mai așteptate jocuri ale anului. Din păcate, în final s-a dovedit a fi doar cel mai dezamăgitor titlul din 2017. Pentru cei care au plătit în plus, jocul putea fi accesat cu trei zile mai devreme de lansarea oficială. La momentul respectiv, pe lângă faptul că era la prețul de 60 Euro, mai trebuia să cheltuiești peste 2100 de dolari sau să petreci peste 4500 de ore în el, doar ca să ai totul deblocat și să poți folosi toate armurile și armele din multiplayer.

Ți se pare corect? Nici mie. Dar povestea nu se oprește aici. Pentru cei care nu știu, EA au un magazin online numit Origin, de unde îți poți cumpăra toate jocurile lor.

După ce milioane de oameni au început să își ceară banii înapoi, nu știu ce i-a trăsnit pe EA, dar reacția lor a fost să scoată de pe shop butonul virtual de returnare a banilor, creând astfel un scandal vertiginos și fără de egal în industrie. Bineînțeles că nu s-a vândut nici pe departe la fel de bine ca primul Battlefront, iar apoi le-a scăzut valoarea de pe piață cu 8.5%, sau altfel spus cu 3.1 miliarde de dolari. Punctul culminant care deocamdată a pus capăt acestui monstruos scandal, a fost atunci când Mickey Mouse i-a calmat complet.

Deoarece organizațiile Disney dețin controlul asupra orice implică numele Star Wars, cu lansarea iminentă al celui de-al optulea episod, nu și-au putut permite un asemenea scandal să le păteze reputația. Așa că au intervenit în stil mare. Legenda spune ca Bob Iger, CEO-ul Disney, a dat un telefon celor de la EA pe la 3:00 dimineața cu o zi înainte de lansarea oficială, și ca să vezi…jocul s-a lansat complet fără micro-tranzacții.

Cel puțin pentru mine, este clar ca lumina zilei că atunci când îl vezi pe Mickey că inspiră teamă unei companii care valorează miliarde de dolari, ceva e total în neregulă cu aceste MTX-uri. Pentru că sunt implementate atât de prost. Sper doar că acest scandal, care putea fi evitat doar prin simpla renunțare la lăcomia exagerată, să fie un semnal de alarmă pentru toată industria și să se pună accent pe calitatea unui produs și nu pe modalități nesimțite de a face bani rapid.