Sportul și un accident la spate nu se exclud reciproc din viața unui om, indiferent dacă omul este sau nu atlet profesionist. Accidentările pot însă afecta pe oricine, iar cele legate de spate impun anumite restricții. Este și normal să fie așa, pentru că poți risca o rănire mai gravă în cazul în care ignori o leziune dorsală.

Vestea bună este că poți face mișcare și în condiţiile astea. Să presupunem că obișnuiești să mergi la sala de fitness și că suferi de pe urma unei accidentări. Nu vei mai putea executa aceleași exerciții pe care le-ai face în mod normal, iar cei care insistă prosteşte în această direcție pot să îşi agraveze problemele. Însă, fără sport, mușchii care se întâlnesc cu coloana își vor pierde din masă și astfel nu te vei mai putea vindeca doar prin repaos. Mai mult decât atât, riști să ai impresia că te-ai înzdrăvenit și când te apuci de sport în forţă poţi să te accidentezi din nou, şi mai rău.

Ce e de făcut dacă te accidentezi


Primul pas este să te oprești din ce făceai. Poate că pare evident, dar mulți insistă să termine un antrenament în chinuri, de parcă s-ar face bine după ce tocmai s-au rănit. Apoi, trebuie să evaluezi gravitatea rănii. Dacă nu poți să te miști sau dacă simți că nu poți funcționa, trebuie să mergi de urgență la medic. În cazul în care nu mai simți o anumită zonă a corpului tău, e deja cazul să suni la salvare. Dacă situația nu este atât de gravă ca în exemplele de mai sus, află ce mișcare îți provoacă durere și încearcă să o eviți. Apoi, identifică dacă durerea se concentrează pe o zonă anumită, sau dacă ea ”călătorește” într-o anumită direcție, cum ar fi înspre picior. Oprește-te din încercat și programează-te la medic, nu te baza pe speranţa că durerea te ”lasă” după câteva zile.

În ziua accidentării, aplică un unguent antiinflamator dacă situația nu este foarte gravă, dar nu te apuca să te tratezi după ureche. Sună-ți medicul de familie și explică-i ce ai pățit, ce te doare și întreabă cum să procedezi. Vei primi un răspuns mai bun decât la orice căutare pe internet.

Cum previi o accidentare la spate


Pentru a evita orice fel de accidentare, ai nevoie să execuţi câteva manevre de încălzire înainte să faci mișcare. Știu că te grăbești la sală şi că vrei să te pui în mișcare cât mai repede când faci sport. Vei evita însă mari bătăi de cap și neplăceri groaznice dacă faci atât încălzire, cât și un ”cool-down” de fiecare dată când te duci la sport.

Dacă n-ai mai auzit de cooldown, gândește-te doar la situația în care tocmai ai oprit o bandă de alergare. Majoritatea aparatelor din acest registru au o oarecare latenţă, adică se vor opri abia după ce te obligă să mai mergi într-un pas grăbit vreme de cam un minut. Acel cooldown te ajută și să-ți revii cu respirația, dar și te liniștește din punct de vedere al pulsului.

Pe lângă încălzire și cooldown, te ajută foarte mult și stretching-ul. Da, nici mie nu îmi place, dar are beneficii pe termen lung, pe care nu le simți din prima. Doar ai senzația că pierzi timpul cu mișcări fără greutăți, care te forţează să îți mărești mobiliatea, fii pe pace! Procedurile funcționează și aduc doar rezultate pozitive.

Cum să faci sport după o accidentare la spate


Primul pas în sport după accidentare sau dacă ai deja dureri de spate este să te consulți cu un medic în privința situației și a intențiilor. Programează o vizită la un specialist și spune-i exact ce sport te gândești să faci și la ce nivel. Dacă acel medic a făcut sau face sport, va ști exact la ce te referi și va putea să îți facă o recomandare.

Chiar și cu un medic sedentar, tot trebuie să mergi la o consultație și să-i ceri părerea. Doar nu şi-a tocit coatele prin facultate, rezidenţiat şi specializare degeaba. A văzut sute de pacienți cu sufereau de probleme similare. Da, ”pierzi” jumătate de oră la cabinet și o altă oră pe drumul până acolo. Vestea bună e că vei putea să faci sport fără grija unei accidentări mai grave sau ai șansa să te faci bine în caz de necaz.

În ceea ce privește sporturile pe care le poți practica, trebuie să găsești discipline care să nu pună presiune pe coloană și care să nu îți forțeze mușchii. Sportivii care au suferit accidente mai grave trebuie să meargă la un kinetoterapeut, iar unii dintre acești specialiști oferă tratament și în apă. Dacă leziunile nu sunt grave, dar există o durere și nu te simţi în stare de prea mult efort, poți încerca să înoți. Însă trebuie atenție, pentru că nu e recomandat să te forțezi.

Ce sporturi poți aborda


Pe lângă înot, poți să te gândeşti serios la mersul pe jos. Nu încerca să alergi dacă te doare spatele, pentru că riști să te accidentezi mai rău. Dacă nu îți este comod să ieși în natură sau să înoți, ai varianta unei biciclete staționare. Aceasta din urmă are un impact minim asupra coloanei și poate să-ți ridice pulsul suficient de mult încât să ai parte de un antrenament eficient. Mai departe, există varianta unor exerciții de aerobic, dar trebuie să te ferești de salturi și de mișcări care implică aplecarea. În funcție de recomandarea medicului, poți să mergi și la o sală de fitness, dar trebuie să știi din timp ce fel de mișcări poți aborda în condiţii de siguranță.

În orice caz, nu poți ridica greutăți, iar asta nu se rezumă doar la greutăți libere, ci și la mișcările de împins, de exemplu. Practic, opțiunile sunt limitate în sală, dar totul depinde de gravitatea accidentării tale și de condiția fizică în care te afli.

You Might Also Like

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *