Micul dejun este adesea prezentat drept cea mai importantă masă a zilei. Nu e doar o vorbă din bătrâni, ci și o recomandare a multor nutriționiști. Organismul are nevoie de nutrienți pentru a funcționa în mod corect dar și pentru a se menține în formă. De aceea privarea acestuia de hrană la începutul zilei înseamnă apariția unor disfuncționalități la nivelul organismului. Logica ar fi că poți consuma alimente care să îți dea energie pentru o bună parte din zi și astfel eviţi să devii înfometat până la prânz.

Cine ia prânzul, dar sare peste micul dejun, cel mai probabil va mânca mult mai mult decât ar avea nevoie. Iar asta se transformă în greșeală și duce la un comportament nesănătos pe termen lung. De aici ajungem cu ușurință la obezitate și la diverse probleme care ne trimit direct la medic. Altora, însă, nu le prieşte micul dejun luat imediat ce-au picat din aşternut. În recomandările specialiștilor, se vorbeşte adesea despre consumarea micului dejun în primele două ore după ce te-ai trezit. Pentru unii, asta însemnă o povară, pentru alții energie. Cercetări recente pe acest subiect aduc veşti încurajatoare pentru “breakfast-sceptici”, şi anume că nu e musai să mănânci dimineața, dacă nu ai chef.

Ce spun studiile despre micul dejun


La fel ca la orice studiu legat de dietă, unele date arată că obiceiul de a consuma un mic dejun cu un conținut ridicat de grăsimi crește riscul de arteroscleroză, în timp ce evitarea primei mese a zilei duce la o creștere de 27% a riscului de boli ale cordului. Ambele studii menționate au fost făcute în Statele Unite și se concentrează pe americani, dar nici românii nu stau prea bine cu inima și cu sănătatea, chiar dacă nu avem la îndemână date statistice la care să punem link.

Concluzia? Nu rezolvi nici o mare scofală dacă mânânci aproape orice la prima oră, doar așa fiindcă bunica ştie că e sănătos. Din contră, această scamatorie ar putea să-ți facă rău, în special dacă te apuci să mănânci prea multe feluri de mâncare și dacă vei consuma prea mult zahăr sau cantități exagerate de grăsimi. În același timp, persoanele care consumă o masă dimineața tind să slăbească mai ușor atunci când ţin dietă, în felul acesta reușind să-și mențină greutatea dorită mai multă vreme. Specialiştii te încurajează să mănânci dimineaţă nu neapărat pentru a-ţi asgura aportul de calorii, cât pentru faptul că aşa o să-ţi fie mai puţin foame în restul zilei.

Ce ar trebui să mănânci dimineața


Conținutul şi cantitățile de alimente de la micul dejun sunt mai importante decât micul dejun însuşi. Una e să bagi repede o gogoaşă de la colţ, alta e să te trezeşti ca un finuţ, cu o gustare din cereale integrale, cu un ou fiert sau cu un iaurt grecesc. Nu te împiedică nimeni să împrieteneşti iaurtul cu fulgii, se potrivesc împreună ca gust şi formula e sănătate curată.

Încearcă să renunți la franzela albă și treci pe pâine integrală sau pe pâine cu maia, asta în cazul în care chiar nu poţi renunţa la pâine. Pâinea cu maia nu conţine drojdie și este o alternativă mai sănătoasă la pâinea albă. Tot cu pâine merge și brânza de vaci, alături de care se potrivesc și câteva legume. Un shake sau un baton proteic s-ar putea dovedi o opţiune viabilă pentru cei care n-au timp de pierdut dimineaţa în bucătărie. Însă nu toți se dau în vânt după ultimele două variante, așa că trebuie să te orientezi și după preferințele personale.

Ce dezavantaje potențiale are masa de diminieață

Unele studii susțin că o alimentație care include o masă de dimineață și una de seară poate duce la probleme de sănătate, pentru că organismul e ocupat toată ziua cu digestia şi cu asimilarea. Astfel apar, spun experţii citaţi, fenomene deloc dorite, precum creșterea grăsimii corporale și mărirea probabilității de apariţie a bolilor hepatice sau a diabetului. Micul dejun englezesc nu este o idee bună, din acest punct de vedere.

Un element important pe care nu l-au menționat multe dintre aceste studii este și predispoziția genetică a unor subiecți la anumite afecțiuni, însă realizatorii unor studii despre care v-am vorbit mai sus au folosit cobai în loc de subiecți umani. De dragul vitezei, în principal, pentru că ar fi fost nevoie de decenii de cercetare pentru a afla efectele nu ştiu cărei diete asupra oamenilor cu anumite gene în ADN.

Revenind la potențialele dezavantaje ale micului dejun, lucrurile sunt diferite de la un om la altul. Pare o idee bună să mănânci ceva de dimineață, dar nu orice. Așadar, mai ușor cu cerealele pline de zahăr pe post de mic dejun sănătos, că nu ai făcut vreo afacere cu ei. Dar nu sări peste micul dejun! Asta este cel mai important. Şi nu ca să-i faci pe plac bunicii, ci pentru că deocamdată nu rezultă, din nici un studiu concludent, că masa de dimineaţă este dăunătoare.

You Might Also Like

3 Comments

  1. 1

    Salut Sebastian!
    Ai punctat foarte frumos atat avantajele cat si dezavantajele micului dejun. In plus, imaginile alese sunt minunate, mi-au plăcut mult.
    Un articol grozav! 👍

  2. 2

    Salutare, este prima prima data cand postez pe pagina voastra, doream doar să te felicit pt. articol. Scurt, la obiect, bine punctat, bravo. Ar tebui sa ia exemplu si unii din colegii tai care parca scriu articole ca sa umple pagina cu ceva.

    • 3

      Salut, Cristi.
      Mulțumesc pentru mesaj. Colegii mei se străduiesc să ofere materiale cât mai reușite și ne străduim în fiecare zi să oferim conținut mai bun și mai interesant.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.