A pofti e omeneşte, iar eu sunt prin excelenţă un pofticios, cu o voință ceva mai slabă atunci când vine vorba de mâncare. Însă, la fel ca pentru orice supraponderal, există o explicaţie: nu-mi permit să stau două ore pe zi la sală, aşa cum ar fi ideal, iar alimentaţia mea e cam haotică. Pentru ambele, de vină mai este și programul aglomerat.

Dorm puține ore pe noapte și, bonus la toate, îmi mai şi place să mănânc. Cu toate acestea, dacă mi-ai vedea o masă, ai spune că mă aşteaptă un viitor strălucit de subnutrit. De fapt, porţiile alea zgârcite sunt tot ce stă între mine şi obezitate. Drept e că fac şi mișcare, (prea) puțină în perioada în care este scris acest material, dar singura strategie care a reuşit să îmi ţină cântarul la respect a fost să îmi auto-impun nişte restricţii. Nu este ușor să numeri caloriile la fiecare masă dar parcă nici să dai în extrema cealaltă în care te abții de mama focului. Tentațiile culinare sunt un coșmar dar cu mici trucuri și cu multă ambiție le poți face față cu brio. Și pentru a le ține în frâu logic este să nu le ții prin preajmă. Corect? Dulciurile și snacks-urile pe care le ții depozitate prin dulap nu-mi spune că sunt pentru musafiri, căci nu te cred. Dar hai să nu mai lungim vorba și să vedem ce este de făcut.

Primul pas


Potrivit specialiștilor în domeniul nutriției, setea este adesea confundată cu foamea. De aceea este bine ca atunci când îți este foame să încerci să bei un pahar mare cu apă. Așteaptă câteva minute și nu te mai gândi la pofta de mai devreme. S-ar putea să descoperi că nu îți era atât de foame pe cât credeai și că îți era de fapt sete.
În orice caz, apa nu te îngrașă și nu îți face rău. Ba dimpotrivă, îți reduce pofta de mâncare, mănânci mai puțin și digeri mult mai ușor. Trebuie respectată însă o singură condiție, să bei doar un pahar cu apă sau chiar jumătate, nu mai mult, treptat, puțin câte puțin, cu cel puțin 30 de minute înainte de masă.

Pasul doi


Vine momentul mesei și nu ești sigur ce să mânânci ca să îți țină de foame. Încearcă să consumi alimente cu un conținut ridicat de proteină, mai ales iarna. O simplă căutare pe internet te va lămuri care sunt acelea. Pe scurt, este vorba despre lactate și carne, dar există și legume bogate în proteine, cum ar fi: ciuperci, fasole, mazăre, linte, soia. Proteina este sursa principală din care se produc muşchii, sângele, pielea, părul, unghiile şi organele interne. Aceasta joacă un rol esenţial şi pentru sistemul imunitar, deoarece contribuie la sinteza anticorpilor implicaţi în funcţia de apărare a organismului. Nu mai zic că previne infecţiile, afecţiunile și ajută enorm la scăderea în greutate.

Pasul trei


O altă soluție pentru a te ține departe de mâncărurile care te îngrașă este să nu le ai în casă și nici la birou. Uită de automatul de la parterul clădirii în care lucrezi sau de magazinul de la colț. Ah, și evită să participi la discuțiile cu colegii despre meniul zilei. Nu acela te interesează. Sfatul meu? Ia-ți un pachețel de acasă. Un sandwich sau o salată făcută la tine acasă este de mii de ori mai bună decât de la magazin. Și dacă totuși tentația este mult prea mare, împarte caloriile cu colegii. Nu le mânca tu pe toate.

Pasul patru

Echilibrul. Este și el un aliat important în lupta cu tentațiile. Pentru a slăbi, ai nevoie de motivație, energie și moderație, iar toate acestea se învață pe parcurs. Nu-ți refuza chiar orice ocazie de a-ți satisface plăcerile gurmande pentru că vei acumula frustrare, iar aceasta nu este sănătoasă pe termen lung. Gustă un pic. Dar nu pierde nici o clipă din vedere strategiile tale de luptă împotriva tentațiilor și a unui stil de viață sănătos.

Pasul cinci

Stresul de zi cu zi te face să vrei să mănânci alimente nesănătoase, bogate în zahăr și grăsimi. Cu toții trecem prin asta, dar unii rezistă mai bine. Aparent, lipsa de somn te face și mai pofticios, iar un om obosit va fi mai slab în fața unor pofte alimentare, pentru că va fi prea obosit să facă alegeri sănătoase. Știu că este greu să-ți organizezi programul astfel încât să dormi opt ore pe noapte, dar nu este imposibil. Somnul este esențial pentru buna funcționare a organismului nostru.

Privarea de somn este tot ce se poate întâmpla mai rău. Somnul insuficient provocă încetinirea mecanismelor răspunzătoare de sațietate și astfel crește pofta pentru alimentele bogate în calorii și carbohidrați. În plus, persoanele care nu dorm suficient sunt mai puțin active din punct de vedere fizic, iar asta duce la acumularea kilogramelor în plus. Așadar, degeaba tragi tare și mănânci sănătos dacă nu dormi cât trebuie, toate eforturile tale pot fi în zadar.

You Might Also Like

One comment

  1. 1

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *