Răspunsul cel mai evident este “nimic”, pentru că oricine a ţinut vreodată regim ştie ce rezultate catastrofale are orice îmbucătură luată înainte de culcare. Dar ce poţi face, dacă totuşi maţele ghiorţăie, stomacul te roade, iar somnul, pe cale de consecinţă, nu are cum să te ia? Iubita, medicul şi mama ta probabil că ţi-ar spune să rabzi. Şi nu e deloc un sfat rău. Pun pariu însă că nu ai voinţă să-l aplici.

Ritmul vieții cotidiene îi face pe mulți să încalce această regulă cu bună știință, iar asta se vede atât la silueta lor, cât și la dispoziția de dimineață. Trebuie să acceptăm că puțini oameni pot urma ca la carte indicațiile nutriționiștilor. De fapt, luaţi la bani mărunţi, mira-m-aş dacă doi oameni din zece ştiu ce alimente pot fi consumate seara și dacă este în regulă să mănânci înainte să adormi.

Știu la ce te gândești și îți spun de pe acum că un castron de chipsuri ronţăit pe canapea în fața televizorului nu este pe lista ideilor bune. Are grăsimi, carbohidraţi şi calorii cât două cefe de porc cu cartofi prăjiţi. O idee la fel de proastă este şi înghețata, ciocolata și aproape orice aliment de care ți se face poftă seara în preajma orei de culcare. Poţi, în schimb, să te păcăleşti singur şi să mănânci mai puţin decât de obicei. Indiferent cât ai fi de înfometat când ajungi acasă, încearcă să-ți împarți mâncarea în porții cât mai mărunte. Poți începe cu o farfurie mai mică decât în mod normal, ca să ai iluzia vizuală a unei străchini pline, din care te îndopi mai mult. În loc să-ți mai pui încă o porție imediat ce o termini, mai așteaptă 15 minute. Joacă şi tu ceva pe telefon, ca să îţi distragi atenţia. E greu, știu din experiență, dar dacă reuşeşti vei vedea că funcționează de minune ca să reduci cantitatea de mâncare. S-ar putea să descoperi că nu îți era pe atât de foame pe cât credeai.

Din meniul de seară trebuie să excluzi orice este picant, cu sos pe bază de roșii, prăjit sau cu o aciditate ridicată. Da, deci pică și pizza, îmi pare rău. De fapt, ar trebui să-ţi pară bine de silueta pe care o vei avea. Evită alimentele cu multe grăsimi și lactatele, adică fără lapte, avocado, iaurt, unt, înghețată și nuci înainte de culcare. Deci nu poți mânca nimic vag distractiv. 

Alcoolul trebuie și el evitat înainte de culcare, dar poți consuma o cantitate foarte mică la cină. Țin să subliniez că trebuie să ai mai multe ore între cină și momentul în care încerci să adormi, pentru că altfel n-ai mai făcut nici o afacere. La fel ca la alimente, măsura este esențială aici. Dacă vrei să slăbești, va trebui să renunți la alcool cu totul, pentru că are o grămadă de calorii, indiferent că e vin, whiskey, bere sau rachiu de cazan.

După toate cele de mai sus, te întrebi ce ai putea să mănânci seara, mai ales dacă vrei o gustare și simți că îți vine să rupi ușa de la frigider. Ei bine, există câteva variante ca să nu adormi înfometat și să te și bucuri de ceva bun înainte de culcare.

Una dintre opțiuni este o banană, pentru că acest fruct este o sursă de magneziu, o substanță care ajută la reducerea stresului. Nu exagera cu bananele, pentru că au zahăr și îți vor da o energie care ți-ar putea strica somnul. Biscuiții din grâu integral pot fi și ei o soluție, dar numai dacă îi consumi cu cel puțin o oră înainte să adormi și nu exagerezi.

Ce înseamnă exagerat? Depinde de câte kilograme ai tu în prezent și de tipul tău somatic. Unii dintre noi, mai norocoși, ar putea scăpa și cu o cutie de biscuiți seara fără să pună un gram pe ei. Eu nu sunt atât de norocos și mă îngraș doar dacă apuc să citesc ambalajul. Ouăle sunt o alternativă demnă de atenţie, datorită aportului lor de proteine și calităţii de a fi sățioase, însă nu trebuie să le consumi prăjite. Fierte sau făcute la microunde, în schimb, fără probleme.

Potrivit unui studiu realizat în 2017 în Norvegia pe un grup de pacienţi cu insomnie, consumarea unui fruct de kiwi i-a ajutat să adoarmă mai ușor. Cercetătorii au concluzionat că anumiți antioxidanți găsiți în acest fruct sunt responsabili de rezultat. La fel ca la orice lucru pe care îl consumi, este important să ai măsură și să te controlezi. Taie orice aliment în bucăți mici înainte să-l mănânci și concentrează-te să mesteci bine fiecare îmbucătură pentru a prelungi plăcerea şi durata unei mese.

În încheiere, îţi mai recomand să nu îți faci un obicei din gustările târzii, pentru că alte studii din domeniu avertizează că mâncatul seara îți poate afecta ritmul circadian. Pe româneşte, asta înseamnă dereglări ale somnului și alte neplăceri, inclusiv indigestie și luarea în greutate. Adică fix ce nu-ți dorești.

Dacă nu ești sigur pe ceva, consultă un medic nutriționist. Iar dacă eşti convins că le ştii pe toate, du-te în mod obligatoriu şi consultă un medic nutriţionist. Subliniez partea cu medic din ăla absolvent de facultate, pentru că mai există pretinşi “nutriţionişti” cu diploma luată la postliceală online, fără frecvenţă, al cărui unic scop în viaţă e să-ți vândă prafuri magice de slăbit peste noapte. Dar acela este alt subiect. Oricum, de ăia să fugi!

You Might Also Like

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *