Anul 2018 a început cu numeroase schimbări de natură fiscală, în special pentru persoanele fizice. Transferul contribuțiilor pentru pensie și sănătate de la angajator la angajat are un impact important asupra tuturor persoanelor care lucrează pe baza unui contract de muncă, întrucât acestea trebuie să primească o mărire a salariului brut pentru a putea primi același salariu net. Pe de altă parte, transferul contribuțiilor are un impact logistic și mai mare în cazul persoanelor care obțin venituri din alte surse, cu excepția veniturilor salariale. Astfel, persoanele care obțin venituri din activități independente (inclusiv din drepturi de autor), chirii, investiții sau asocieri cu persoane juridice trebuie să depună până în 1 martie deja-celebrul formular 600, în cazul în care suma totală a veniturilor nete din 2017 a depășit plafonul de 22.800 lei, corespunzător salariului minim brut pe economie de 1.900 lei pe lună.

Formularul 600 există deja, însă până anul trecut acesta trebuia depus doar de persoanele fizice autorizate. Începând din 2018, formularul trebuie depus de persoanele fizice, iar ANAF a publicat versiunea finală a acestuia cu numai câteva zile în urmă.

ANAF estimează că există peste 200.000 de persoane care trebuie să depună formularul 600 până la 1 martie, motiv pentru care există temeri că se vor forma cozi uriașe la ghișee. Cu atât mai mult cu cât alte surse acreditează ideea că numărul total al persoanelor vizate este de fapt dublu, de circa 400.000. Nu intrăm acum în amănunte cu privire la inutilitatea depunerii acestei declarații în contextul în care ANAF are deja o evidență a sumelor de bani câștigate de persoanele fizice prin intermediul activităților independente. Singura parte bună este că există câteva platforme prin intermediul cărora poți depune formulare și poți plăti taxe și impozite prin internet. Din păcate, procedurile nu sunt în toate cazurile atât de simple.

Cum depui declarații online la ANAF

Chiar dacă pare greu de crezut, depunerea unei declarații online la ANAF este mai complicată decât plata propriu-zisă a taxelor și impozitelor.

Primul pas este să-ți faci cont pe Spațiul Privat Virtual, platforma online a ANAF-ului. Pentru asta trebuie să completezi un formular stufos în care să menționezi, pe lângă aproape toate datele din cartea de identitate, și un număr de înregistrare de pe o decizie de impunere sosită de la ANAF prin poștă. În cazul în care până în prezent nu te-ai aflat în situația de a primi decizii de impunere, ghinion: trebuie să mergi personal la sediul ANAF pentru a primi aprobarea la ghișeu.

Din fericire, all doilea pas este optional si presupune să obții un certificat digital pentru a putea semna electronic formularul 600. Astfel, in cazul instituțiilor de stat, certificatul digital este optional pentru a putea trimite documente oficiale prin internet. În prezent există 5 furnizori de certificate digitale, iar obținerea acestuia se face contra-cost prin completarea unui formular cu datele personale. Prețul unui certificat digital valabil un an este de 47 de euro, adică echivalentul a 220 de lei, însă există și perioade de valabilitate de doi ani (73 de euro, 340 lei) și trei ani (450 lei). După achitarea sumei vei primi prin curier un colet ce include certificatul digital, aplicația pentru semnătura electrică și un dispozitiv securizat pentru generarea semnăturii.

Prin urmare, este de preferat să depui declaratiile fără  să-ți bați capul cu certificatul digital.

Cum plătești online taxe și impozite

Așa cum spuneam, procedura pentru plata taxelor și impozitelor este semnificativ mai simplă. Asta pentru că de ceva timp există platforma Ghișeul, pe care îți faci cont pe baza CNP-ului și a furnizării seriei unui card bancar de la una dintre cele 13 bănci incluse în sistem (în principiu, lista cuprinde cele mai mari 13 bănci prezente pe piața din România).

După înregistrarea în sistem vei primi acces rapid la contul personal, acolo unde găsești automat toate taxele și impozitele pe care trebuie să le plătești. Astfel, ai acces rapid la versiunile PDF ale deciziilor de impunere ale celor de la ANAF, dar și ale documentelor de plată emise de primării și alte instituții ale statului (impozitul pe locuință, impozitul pe mașină, taxa pentru serviciul de salubritate și altele). De asemenea, tot prin Ghișeul poți plăti online orice amendă pe care o primești.

Nu toate instituțiile s-au înrolat în sistemul Ghișeul, însă dacă primăria localității în care locuiești are cont, îți va fi mult mai ușor să-ți plătești taxele în acest mod. Prin urmare, pentru a evita cozile și nervii de la ghișee, îți recomand să-ți faci cont pe Ghișeul și în Spațiu Privat Virtual de pe site-ul ANAF pentru a scăpa măcar parțial de birocrație. Certificatul digital este mai greu (și mai scump) de obținut, însă chiar dacă nu îl faci poți evita vizita neplăcută la sediul ANAF prin trimiterea formularului 600 prin poștă cu confirmare de primire.

Ultimul sfat este să păstrezi pe calculator toate chitanțele de plată în format PDF emise prin Ghișeul. Știu personal câteva cazuri de persoane puse aiurea pe drumuri pentru că instituțiile statului “nu aveau dovezi” cu privire la efectuarea plății unui impozit. Spune-mi sincer, folosești serviciile Ghișeul și Spațiul Privat Virtual sau preferi conversațiile insipide cu funcționarii de la ghișeele statului?

You Might Also Like

2 Comments

  1. 1

    Salutare, eu am un PFA si sunt destul de familiarizat cu aceste platforme. Va recomand sa va faceti cont pe aceste 2 platforme, este incomparabil mai bine decat sa mergi la ghiseu, mai ales in Bucuresti. Spor!

  2. 2

    In teorie ideea cu situl ghiseul.ro ar fi foarte buna, in practica insa implementarea ei este grevata de erori inacceptabile pentru un sistem de plati. Astfel, in cazul meu:
    1. taxa pentru gunoi in 2017 (sector 4 Bucuresti), pe ghiseul.ro, apare ca suma datorata pe an desi se calculeaza pe numar de persoane domiciliate la o adresa, numar ce in cazul meu s-a modificat de la 3 la 2 la jumatatea anului (prin mutarea unuia dintre copii); astfel nu am putut plati online suma corecta datorata trebuind sa ma duc la un ghiseu
    2. valoarea taxei anuale pentru gunoi in 2017 afisata pe ghiseul.ro a fost diferita de cea comunicata in scris de ANAF iar la ghiseu mi s-a pretins una semnificativ mai mare decat celelalte 2 valori
    3. aceeasi taxa pentru 2018, tot pentru intregul an, a aparut pe ghiseul.ro cel tarziu in 18 ian. 2018 desi valoarea ei a fost stabilita abia in 4 ian. 2018, conform datelor publicate pe internet de catre primaria sector 4. Incredibila rapiditate dar si incorectitudine deoarece suma de plata se stabileste, conform datelor oficiale publicate de primarie pe internet si a afiselor tiparite si lipite tot de primarie la intrarile blocurilor, in functie de numarul de persoane si de venitul acestora (sub sau peste 2000 lei) date care se comunica primariei, pe formular special, de catre locatari, evident abia dupa 4 ian. 2018
    4. comparand datele de pe ghiseul.ro pentru 2 locatii din sectorul 4 se constata ca in calcularea taxei s-au folosit valori pe persoana diferite in cele 2 cazuri, diferite si de valorile stabilite de primarie

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *