Cum să eviţi capcanele de marketing ale hypermarketurilor

Potrivit unor date furnizate de Institutul Naţional de Statistică, un român cheltuie 42% din bani pe mâncare. Un factor este reprezentat de discrepanţa dintre salarii şi preţuri, însă strategiile sau capcanele de marketing joacă de asemenea un rol important, mai ales că multe persoane fac ochii mari când aud cuvinte magice precum “reducere”, “gratis” sau “cadou”.

Dar hai să vedem mai concret cum te păcălesc hypermarketurile să cumperi mai mult:

Aşezarea produselor la raft

Una dintre cele mai banale strategii de marketing este aşezarea produselor la raft. Produsele cu preţuri decente sunt amplasate de regulă pe rafturile inferioare, în timp ce produsele scumpe şi nu neapărat cu mult mai bune sunt poziţionate la nivelul ochilor, pentru a atrage imediat privirea.

De asemenea, probabil ai observat că jucăriile şi dulciurile pentru copii se găsesc de regulă tot pe rafturile inferioare, iar ideea este simplă: copilul va vedea imediat produsele aflate la nivelul ochilor săi şi le va cere părinţilor să le cumpere.

Produse mici, dar multe, lângă casa de marcat

În jurul casei de marcat sunt amplasate multe, multe produse mici, atât ca dimensiuni, cât şi ca preţ: baterii, diverse loţiuni, batoane de ciocolată, prezervative. Totul în ideea că, în timp ce aştepţi cuminte la coadă, mai pui câte ceva în cărucior. Şi uite aşa mai cheltui nişte bani în plus.

Reduceri pline de panică

Cele mai agresive campanii sunt, probabil, cele referitoare la reduceri. De obicei, reducerile sunt însoţite de mesaje apocaliptice de genul “Grăbeşte-te! Mai sunt doar două zile de reduceri!” în ideea de a crea panică. Da, ai citit bine. Atunci când eşti panicat, iei decizii impulsive şi cumperi fără să te gândeşti prea mult dacă chiar ai nevoie de produsul respectiv.

Cumperi mai mult, plăteşti… mai mult

O altă strategie este una dintre celebrele reguli “cumperi de 300 de lei şi plăteşti 200 lei” sau “cumperi două tricouri şi primeşti unul gratis”. Trecând peste faptul că produsul gratuit va fi cel mai ieftin dintre cele achiziţionate, strategia are rolul de a te determina să cumperi mai multe produse deşi tu intenţionai să achiziţionezi unul singur. Da, aparent este o reducere, dar ştii cine a câştigat dacă tu ai alocat 100 lei pentru un tricou şi te-ai întors acasă cu trei tricouri cumpărate pentru 200 lei? Ai ghicit, comerciantul.

De asemenea recipientele mai mari nu sunt de fiecare dată mai economice. Uită-te la prețul per kilogram, dacă este afișat sau fă un simplu calcul matematic, și poți afla dacă defapt plătești mai mult pe șamponul în recipient mare decât în cel mic.

Evită capcanele cu o listă de cumpărături

Nu este deloc uşor să eviţi astfel de capcane ale magazinelor, dar nici imposibil. Sfatul meu este ca, înainte de a ieşi la cumpărături, să alcătuieşti o listă cu ceea ce trebuie să cumperi. Pentru asta poţi folosi o aplicaţie de smartphone precum Evernote, pentru că pixul şi hârtia s-au demodat de mult. Apoi nu trebuie decât să cumperi produsele de pe listă şi să mergi la casa de marcat. Nu numai că în acest mod eviţi campaniile de marketing, dar economiseşti şi timp, pentru că ştii din start ce trebuie să cumperi.

Desigur, ocazional să poate întâmpla să vezi o promoţie interesantă la un produs pe care oricum aveai de gând să-l cumperi în zilele următoare. Într-o astfel de situaţie, analizează cu atenţie oferta pentru a vedea cât de bună este în realitate şi cumpără produsul respectiv, însă numai dacă acest lucru nu îţi afectează în mod negativ bugetul. Până la urmă, degeaba te-ai ales cu un aspirator de ultimă generaţie la un preţ foarte bun dacă nu îţi mai rămân bani de chirie.