[VIDEO] – Cum să scapi de cozile de la ghișeele bancare

“Celebritatea are unele avantaje incredibile și îți dă o putere extraordinară. De exemplu, pot să evit statul la coadă pentru diverse lucruri”.

Poate că pentru Geri Halliwell, autoarea citatului de mai sus care și-a câștigat faima datorită prezenței în trupa Spice Girls, evitarea cozilor de orice fel reprezintă o simplă formalitate. În schimb, eu, tu și restul oamenilor obișnuiți trebuie să ne așteptăm cuminte rândul. La hypermarket, la farmacie, la plata întreținerii și, desigur, la bancă. Dacă îmi permiți să exagerez un pic lucrurile, băncile au devenit un fel de mall-uri financiare. Sucursala bancară este locul în care poți să deschizi un cont curent, să iei un credit, să soliciți tipărirea unui extras de cont, să primești un nou card la expirarea celui vechi, să trimiți bani prin Western Union, să plătești facturi și multe altele.

În plus, cu excepția sucursalelor din mall-uri, băncile sunt deschise de obicei doar atunci când tu ești ocupat să faci bani, adică în timpul programului tău de lucru. Indiferent de motivul pentru care te așezi cuminte la coadă, pierzi timp. Și, așa cum bine spunea cândva Benjamin Franklin, “time is money”. Așa că a venit momentul să te învăț cum să faci bani prin evitarea cozilor la ghișeele bancare, fără ca lumea să se uite urât la tine.

Ce sunt aparatele de self-service?

Mai multe bănci din România au instalat în sucursale dispozitive speciale numite în general aparate de self-service. Acestea seamănă ca design și funcționalitate cu banalele ATM-uri pentru retragerea banilor și, așa cum sugerează și numele, nu necesită prezența unui angajat al băncii pentru a fi utilizate.

Diferența principală față de un ATM este că un astfel de aparat îți permite să realizezi multe alte operațiuni bancare pe lângă retragerea banilor. În plus, în cazul celor mai multe bănci, accesul la aceste aparate se poate face non-stop, prin trecerea cardului bancar printr-un sistem de validare plasat la intrarea în sucursală.

Ce bănci oferă aparate de self-service?

BCR este una dintre băncile cu cea mai extinsă rețea de aparate de self-service. De exemplu, banca are 460 de echipamente de tip Ghișeu Automat (APT), la care poți depune bani în conturile tale sau ale altui clienți BCR în lei, euro sau dolari și poți plăti facturile sau ratele la creditele BCR. În plus, există o rețea de 77 de mașini multifuncționale (MFM) la care poți face toate aceste lucruri și, pe lângă asta, operațiuni de schimb valutar cu numerar euro și dolari. Nu în ultimul rând, tot la BCR există o rețea de 146 de automate de schimb valutar la care poți schimba valută în lei. Valutele acceptate sunt euro, dolari, lire sterline și franci elvețieni.

Potrivit oficialilor BCR, durata unei operațiuni printr-un aparat de self-service este mai mică de 40 de secunde, în condițiile în care timpul mediu petrecut la ghișeu pentru aceeași operațiune este de circa patru minute.

La rândul ei, ING Bank are o puternică orientare spre acest segment, întrucât aparatele sale de tip Multimat sunt disponibile în toate oficiile sale. Prin intermediul acestora poți să faci plăți în orice cont bancar din România, să achiți ratele la credite, să schimbi codul PIN sau să tipărești extrasul de cont. De asemenea, alături de BCR, ING este una dintre puținele bănci care oferă schimb valutar la ATM: poți retrage euro de pe cardul ING denominat în lei la cursul oficial ING cu un comision de 0.5% din suma retrasă și poți depune și retrage numerar la cursul ING fără nici un comision. Astfel, poți depune euro pentru a retrage lei sau poți depune lei pentru a retrage euro.

Nu în ultimul rând, și Raiffeisen Bank are în prezent o rețea de circa 40 de aparate multifuncționale (MFM) la care clienții pot face depuneri și retrageri de numerar, schimb valutar de euro și dolari în lei fără să fie necesară introducerea cardului, plata facturilor, reîncărcarea cartelelor telefonice, generarea extrasului de cont sau schimbarea PIN-ului.

Concluzii

Pe lângă aplicațiile de internet și mobile banking, marile bănci din România își dezvoltă din ce în ce mai puternic serviciile de self-service, prin care clienții pot face numeroase operațiuni fără să mai apeleze la un funcționar bancar. Prin aceste metode alternative, câștigi timp prețios pentru că nu mai aștepți inutil la coadă, nu trebuie să mai explici nimănui ce vrei să faci și nici să aștepți efectuarea operațiunii.

Tu folosești astfel de servicii la banca cu care lucrezi? Spune-ne, într-un comentariu, care sunt cele mai utile operațiuni de self-service pentru tine.