Cum să recuperezi banii după un zbor întârziat sau anulat

Ai cumpărat biletele de avion din timp, cazarea este rezolvată deja prin Booking, iar acum analizezi pe TripAdvisor sau Google Trips principalele obiective turistice pe care vrei să le vezi. Când totul pare că se îndreaptă spre o vacanță binemeritată după un an de muncă, afli că zborul care trebuia să te ducă spre destinația mult-așteptată are o întârziere grosolană sau chiar este anulat. Nici nu mai contează motivul.

Chiar dacă ai la activ zeci de călătorii cu avionul și nu ai pățit asta niciodată, un astfel de scenariu este destul de frecvent în industria aviatică. La finalul verii, mai multe zboruri București – Lisabona și retur operate de Tap Portugal au fost anulate fără nici o explicație, în timp ce Ryanair a început deja un proces de anulare a 40-50 de zboruri pe zi în întreaga lume, ca urmare a numărului mai mic de angajați. Ce trebuie să faci într-o astfel de situație? Apartenența la Uniunea Europeană ne oferă protecție prin legea 261/2004 EC specifică acestor cazuri. Astfel, companiile aeriene sunt obligate prin lege să acorde diverse despăgubiri, iar dacă acestea nu sunt onorate poți face o reclamație sau poți lăsa companii specializate să se ocupe de cazul tău.

zbor întârziat sau anulat

Cazul 1: Zborul are întârziere

Legislația europeană prevede că o companie aeriană este obligată să acorde asistență pasagerilor în cazul în care un zbor de pe teritoriul Uniunii Europene întârzie:

  • cel puțin două ore, dacă zborul are maxim 1.500 de kilometri în linie dreaptă între cele două aeroporturi;
  • cel puțin trei ore, dacă zborul are peste 1.500 de kilometri;
  • cel puțin patru ore pentru orice alt zbor

Într-o astfel de situație, ai dreptul la mâncare, băuturi, apeluri telefonice și adresa de mail, iar dacă zborul s-a amânat pentru ziua următoare ai dreptul și la o noapte de cazare. În cazul în care nu primești aceste servicii deși ai dreptul la ele, păstrează toate chitanțele de plată pentru o despăgubire ulterioară.

Cazul 2: Zborul este anulat

În cazul în care un zbor este anulat cu cel puțin două săptămâni înainte, compania aeriană este obligată să-ți returneze toți banii. În schimb, există situații când compania îți oferă un alt bilet de avion pe aceeași rută cu o întârziere de maxim două ore comparativ cu planul de zbor anterior, caz în care nu primești nici un ban înapoi. În plus, acest lucru este valabil și dacă anularea are loc cu o săptămână sau maxim două înainte de zbor, dacă rerutarea conduce la o întârziere de maxim patru ore. Lucrurile se complică însă în cazul în care, din diverse motive, zborul este anulat cu numai câteva zile înainte sau chiar în ziua respectivă.

Într-o astfel de situație, ai dreptul să primești despăgubiri financiare, astfel:

  • 250 de euro, dacă zborul are cel mult 1.500 de kilometri;
  • 400 de euro, dacă zborul are între 1.500 – 3.500 de kilometri;
  • 600 de euro, dacă zborul depășește 3.500 de kilometri

Companiile aeriene pot refuza plata despăgubirilor sub pretextul unor circumstanțe excepționale care au condus la anularea zborului. Reține însă că defecțiunile tehnice ale avionului sau orice problemă ale sistemelor informatice ale aeroportului nu intră în categoria circumstanțelor excepționale.

Cum să recuperezi banii după un zbor întârziat sau anulat

Cum primești despăgubiri dacă o companie aeriană nu cooperează

Din păcate, există situații în care compania aeriană refuză să ofere asistență (în cazul zborurilor amânate) sau despăgubiri (în cazul zborurilor anulate), în ciuda prevederilor legislative. Într-o astfel de situație ai la dispoziție două soluții:

  • trimiți un mail companiei aeriene în care menționezi numele, data zborului și numărul zborului și soliciți despăgubirile oferite prin lege. În cazul în care nu primești un răspuns în 30 de zile, poți face o reclamație la filiala din România a Centrului European al Consmatorilor
  • apelezi la serviciile unei firme specializate în obținerea de despăgubiri de la companiile aeriane. Și aici completezi un formular, însă ai avantajul că ulterior nu mai faci nimic: firma respectivă se ocupă de toate detaliile. În cele mai multe cazuri, o astfel de firmă obține mai repede despăgubirile decât tine, mai ales dacă are mai multe cazuri pe același zbor ca și tine.

În plus, o astfel de firmă percepe comision doar în cazul în care cererea ta de despăgubire are succes. În general, comisioanele sunt de circa 25% din suma pe care o primești în final de compania aeriană, însă cel puțin scapi de o serie de bătăi de cap cu compania aeriană. Printre firmele care oferă astfel de servicii inclusiv pentru zborurile din România se numără AirHelp, Refund.me și Aireclaim.