De ce nu zburăm direct de la București la New York

Scriu acum (n.r. – text scris în vara lui 2013) dintr-un avion care vine de la Seattle la Amsterdam. Sunt unul dintre cei 400 de călători dintr-un avion plin. Unul dintre cele câteva sute de zboruri zilnice de la și către toate orașele importante de pe planetă. Nici unul spre România. Nu sunt destui călători? Poate că ar fi pentru o cursă la două-trei zile spre New York sau Atlanta. Sunt câteva milioane de români în State și sigur ar merge. Dovadă că zborul București – New York mergea din plin și era profitabil până Delta Airlines a renunțat la el. Acum de la București zbori fără escală cel mai departe până la Lisabona sau Doha.

Nimeni nu o să vă spună motivul real dar anularea cursei peste ocean ascunde o decizie simplă. Suntem prea mici ca America să ne ofere atenție. Avioanele care zburau aici pot fi umplute la fel de bine din Paris, Londra sau Amsterdam. Ei știu la fel de bine că Tarom nu are forța să zboare cu propriul avion peste ocean câtă vreme nu oferă conexiuni la prețuri bune către restul Americii. Așa că ne lasă la discreția partenerilor din alianța SkyTeam, Air France și KLM.

De ce nu zboară Tarom la New York sau Beijing? Pentru că ar încurca socotelile partenerilor din alianță. Air France și KLM abia așteaptă să te încolonezi pe aeroporturilor lor din Paris sau Schiphol. Sunt dispuși să te ducă aproape gratis până acolo doar să te treacă apoi oceanul. Nu oricum. Ci cât mai eficient posibil. În avioane mari, înghesuite dar eficiente. Acum se zboară pe distanțe lungi cu Airbus A330, A340, A380 sau Boeing 747, 777 și 787. Sunt avioane de peste 200 de milioane de dolari bucata, pe care nu ni le permitem și nici nu îndrăznim să visăm la ele.

Dar polonezii însă pot. Au comandat 6 Boeing 747B, tocmai ca să rămână în joc și să poată oferi bilete accesibile. Și putem continua cu exemplele dar ați prins ideea. Dacă am avea 6 avioane mari le-am umple zilnic spre America și Asia. Fără probleme dar singurul avion pe care îl mai avem și care a zburat nonstop de la București la New York vreodată este un Airbus A310 care a stat câțiva ani pe post de avion prezidențial. Azi a zburat plin cu vreo 200 de cetățeni de la București până la… Timișoara. E o senzație aparte să zbori până colea cu un avion care ateriza de două ori pe săptămână la New York, nu-i așa?

tarom-new-york
Foto: Victor Kapra

Dar nu asta e singura problemă. Să zbori la New York nu e o decizie de pe azi pe mâine. Se intră greu pe un aeroport de acolo ca să ai ora ta de aterizare și decolare (slot) și loc în terminalul internațional. E atât de plin pe JFK că doar dacă renunță cineva la un loc mai poți intra și costă. Doar că Tarom a avut un astfel de slot pe care în mod ciudat l-a făcut pierdut.

Puțini știu că în 2003 când am renunțat la cursă, am cedat și niște locuri foarte interesante (sloturi) în aeroportul JFK. Aceste sloturi – adică programarea de oră la pistă și la terminal costă milioane de dolari pentru că sunt rarisime ocaziile când cineva renunță și face loc unei alte compani. Chiar și atunci, slotul se vinde. Noi nu l-am vândut. Cel puțin nu la vedere. Tot niște milioane de dolari costă să îți cedezi rândul la livrarea unor avioane noi de la Boeing așa cum Tarom a făcut în urmă cu câțiva ani. Mai era puțin și ne veneau noile 737-800. Oficial nu s-au vândut ci s-au lăsat de izbeliște. Ciudat, nu?

E doar încă un exemplu despre cum ne vindem ieftin și când nu o facem ne punem pe tavă gratis.