De ce să folosești un portbagaj suplimentar

portbagajele suplimentare

Portbagajele suplimentare sunt un subiect rar discutat de pasionații auto, însă aceste accesorii sunt esențiale pentru concediile multor automobiliști. La fel ca în cazul oricărui alt reper, ele vin pe mai multe dimensiuni și forme.

Înainte să trecem în revistă tipurile de portbagaje auto, trebuie să discutăm despre modul în care acestea sunt fixate pe mașină. Majoritatea portbagajelor suplimentare sunt montate pe plafon, însă poți să fixezi unul și pe cârligul de remorcare al mașinii tale, în cazul în care altă opţiune nu mai ai.

Cele mai accesibile portbagaje suplimentare sunt proiectate pentru plafon, în timp ce soluțiile alternative sunt mai costisitoare. Deși este probabil să vrei unul cât mai ieftin, ţine minte să iei un model cu încuietoare. Majoritatea magazinelor oricum au renunţat la cele fără lacăt, tocmai din cauza riscului de furt. Din același motiv, este esențial să faci toate eforturile pentru a nu lăsa nimic într-un portbagaj suplimentar peste noapte.

Cum montezi pe mașină un portbagaj suplimentar

Pentru a fixa un portbagaj auto suplimentar, ai nevoie de bare transversale pentru plafon. Acestea sunt de patru tipuri. Cea mai simplă soluție o au proprietarii de autovehicule cu bare longitudinale înălțate montate pe plafon din fabrică. Sistemele de fixare pentru acestea sunt cele mai simple și cele mai ieftine.

Barele longitudinale montate pe plafon fără a fi înălțate, găsite adesea pe modelele wagon, au nevoie de un tip anume de bare transversale, care sunt ceva mai scumpe decât sistemul menţionat anterior. Majoritatea hatchback-urilor și berlinelor vin cu puncte fixe de amarare a barelor transversale. Le regăsiți cu ușurință pe banda de plastic care merge de-a lungul plafonului. Punctele de amarare sunt ascunse sub capace de plastic, ce au o săgeată desenată pe ele și care necesită un sistem dedicat de fixare.

Dacă mașina ta nu are niciunul dintre acestea, dar ai un plafon fix și patru uși, trebuie să cumperi bare transversale pentru autovehicule fără puncte de fixare. Alternativ, mai poţi opta pentru bare longitudinale. Sistemul acesta implică fixarea picioarelor suportului între plafon și rama geamului portierei. Îți recomandăm să te asiguri că fixezi un sistem care are garnituri de cauciuc sau protecții pentru vopseaua mașinii tale, altfel te vei alege cu rugină în punctele de fixare.

În cazul unui hatchback cu trei uși sau al unui coupé, poți avea norocul să găsești un sistem dedicat de bare transversale, dar îți spun de pe acum că nu va fi ieftin. Poți să dai și 200 de euro pe aşa ceva, însă plaja ta de opţiuni va fi şi mai săracă dacă nu ai cârlig de remorcare și nici posibilitatea fixării unui suport de portbagaj convențional.

O alternativă valabilă doar pentru biciclete vine sub forma unui suport care se fixează pe ușa hayon-ului. Costă între 250 de lei și 800 de lei. Alternativ, poți plăti 500 de lei pentru un suport fixat pe roata de rezervă montată pe hayon. Sau, dacă banii chiar te dau afară din casă, ai opţiunea să spargi peste 1.000 de lei pentru o soluție cu montaj pe cârligul de remorcare.

Ce trebuie să faci înainte de montaj

Poate părea inutil, dar îţi recomand să citești cu atenție instrucțiunile. Roagă un prieten mai îndemânatic să te ajute, pentru că veți umbla cu piese din metal deasupra plafonului mașinii tale. Un pas greşit şi ai ajuns la tinichigerie, unde nu e deloc ieftin. Curăță punctele de montare cu alcool, pentru a evita zgârierea vopselei cu particulele de praf prinse între suport și caroserie.

Află la ce cuplu trebuie strânse șuruburile sistemului și împrumută o cheie dinamometrică de la un prieten, ca să le strângi corect. Atunci când tensiunea e prea mare sau prea mică, poți avaria şuruburile cu tot cu sistemul de fixare al barelor de portbagaj sau poți strica plafonul mașinii. Evident, atunci când tensiunea este prea mică mai există și riscul ca portbagajul suplimentar să-și ia zborul și să omoare pe cineva. Dar asta se întâmplă doar în cazul în care iresponsabilitatea este la cote maxime.

Nu uita să aplici vaselină pe bază de cupru pe șuruburi înainte să le fixezi. O să ne mulțumești când vei avea nevoie să le demontezi. Altfel, vor rugini sau vor înțepeni și ai ”distracția asigurată”. Odată montate barele transversale și portbagajul care stă pe acestea, va trebui să reduci viteza maximă cu care conduci și să ţii permanent cont că s-ar putea să nu mai încapi în toate parcările acoperite. Portbagajul suplimentar va mai mări şi consumul de carburant, dar nu va fi o tragedie în portofel, pentru că majoritatea suporturilor de acest tip sunt proiectate să fie cât mai aerodinamice.

Ce mai trebuie să știi despre portbagajele suplimentare

Majoritatea portbagajelor suplimentare sunt din ABS, un tip de plastic rezistent la razele UV și la zgârieturi. Evident, nu-i indestructibil, însă rezistă la câțiva ani de utilizare, dacă te obosești să ai grijă de el. Nu trebuie să-i faci mare lucru, doar să-l manevrezi cu atenție și să nu-l lovești cu alte obiecte.

Un asemenea portbagaj pleacă de la aproximativ 800 de lei și poate să treacă fără probleme de 1.500, în funcție de marcă, de dimensiuni și de volum. Fiecare mașină are o limită a capacităţii de a transporta baaje pe plafon, deci nu forța niciodată nota și depozitează valizele mai grele în portbagajul clasic.

Mai trebuie să mai știi că unele portbagaje suplimentare au deschidere doar pe o parte, un amănunt pe care trebuie să-l ai în vedere înainte să cumperi. Vestea bună este că, în loc să cumperi, mai poți închiria unul pentru un preț modic, iar cei de la firma de închirieri te vor ajuta să alegi o unitate potrivită pentru tine și mașina ta.