Tot ce trebuie să știi despre lansările auto de la Geneva 2016

Geneva este cel mai important salon auto din lume. E primul care deschide anul și majoritatea modelelor prezentate aici ajung peste câteva luni pe piață. E bine să miroși mașinile de aproape. Să ai onoarea să stai la 2 metri de omul cu pămătuful. De care nu scapi, frate! Vedetele sunt acele supercaruri la care te închini cu ambele mâini. Și te simți onorat când ai ocazia să stai de vorbă cu inginerii care au lucrat la ele.

Două exemple care au definit salonul de anul acesta sunt Chiron și Centenario.

Primul e o sculptură inginerească. Un clișeu, dar nu am cum să-l descriu altfel. E greu să faci mașina să arate bine și să mai fie și capabilă să atingă 420km/h. Pleacă de la 2,4 milioane de euro. Motorul de 8 litri, W16 este un monstru. Dacă îl folosești să tragi apă cu el de la Unirii din Dâmbovița cred că ai putea să stropești până-n Otopeni. Înghite 60.000 de litri de aer. Pompa de răcire procesează și ea în 60 de secunde 800 de litri de apă. 10 radiatoare!

Centenario e un alt stunt de PR reușit. Multă fibră de carbon și 770 de cai putere dintr-un V12 aspirat de 6,5 litri. Vor fi produse doar 40 de modele și toate și-au găsit un stăpân. Probabil 1-2 modele vor rămâne pentru câțiva jurnaliști norocoși care le vor alerga pe circuite. Sunt curios însă când o să vedem un Lamborghini care să spargă gașca celor trei, McLaren P1, Porsche 918 Spyder și Ferrari LaFerrari. Cel puțin ca preț le cam bate, 1,75 milioane de euro.

Apropo, italienii sunt de-acum și mai serioși. Doar ce au lansat un shooting brake cu nume de sortiment de benzină și desert puse laolaltă. GTC4Lusso e un Ferrari cu 4 locuri. Eu cred că cineva s-a apucat să deseneze un SUV și a fost plesnit peste ceafă. Și proiectul a ajuns pe urmă la Maseratti. GTC4Lusso e urmașul lui FF. Are motor de 6,3 litri, aspirat care produce 681 de cai putere. Aspirat mai găsești zilele astea doar pe la Dacia și Fiat. Și Lamborghini.

Dacă vrei ceva mai pământesc, iată Porsche 911R. E mai ieftin decât automobilele descrise mai sus și ar putea fi mașina perfectă. Adună laolaltă piese de la GT3 și GT3 RS minus eleronul. Adică e versiunea mai potolită a celor două, cel puțin vizual. Are același motor de pe GT3, 4,0 litri aspirat, capabil să dea din clișeu în clișeu până la 500CP. Partea cea mai bună e că vine doar cu cutie manuală.

Și dacă tot vorbim de cutii de viteză, o să citești acum despre Dacia. Easy-R și-a făcut aici debutul. Cutia manuală robotizată e de-acum disponibilă ca dotare pe mașinile Dacia. Are 5 trepte și e mai mult decât suficientă pentru cineva care folosește mașină pentru fâțâiala zilnică. Da, ai să zici că e scoasă dintr-un depozit Renault uitat de lume dar nu o să mai găsești nicio altă mașină cu cutie automată la banii lui Sandero, de exemplu. Și pentru gurile rele, probabil Dacia va arăta mai multe lucruri la următoarele saloane auto.

Poate un concurent serios pentru Dacia. Sper să ducă Fiatul spre profituri bune. Noul Tipo arată foarte bine în orice formă. Hatchbackul îmi aduce aminte de Giuletta. Ceea ce nu e rău. Tipo e disponibil la noi cu trei motoare: 1,6 benzină (doar automata) și diesel plus 1,4 benzină. Preț de plecare 10,990 de Euro iar ca dotări standard: aer condiționat, geamuri electrice față și plastic moale pe bord.

La standul Fiat am găsit și 124 Spider. E cam ciudat să-i vezi pe italieni cum se laudă cu istoria numelui. Și îți dai seama că ceva e greșit când vezi interiorul. Mi-ar fi plăcut mai multe implicare, mai ales că italienii știu să facă interioare frumoase. Partea bună totuși e că Abarth și-a pus inginerii la treabă. Apropo, nu vorbim de mașina care a ajuns Lada acum câteva decenii.

Tot aici am văzut și facelift-ul ASX cu grilă nouă și un pachet crom. Arată mai bine acum. Faceliftul aduce și câteva schimbări mărunte la interior. Plus un nou motor diesel de 1,6 litri. Hai Mitsubishi, hai că poți mai mult! Din toamnă e și la noi.

La categoria SUV o să trec și Audi Q2. Un A3 mai scurt și mai lat cu interior de Audi A1 și motorizări tot de acolo luate. Ai de unde să alegi. De la 1,0 litri poți să dublezi capacitatea cilindrică și să ajungi la 2,0 litri, diesel cu 190 CP. E disponibil atât cu tracțiune față cât și quattro. Spatele de Polo e standard, indiferent de motorizare.

În grup e și Seat Ateca. Spectaculos la exterior, plictisitor înăuntru. Mult mai bine să Skoda VisionS. Culoarea este demențială. Și e gândită să găzduiească 6 persoane. Câte două pe fiecare rând. Conceptul e gândit ca un hibrid cu motor de 1,4 litri de 152 de cai putere, ajutat de un motor electric. Și cred că în culoarea aceea o să-mi vopsesc peretele. Sau părul.

Ford Kuga facelift este și el la Geneva, după ce a fost prezentat la MWC Barcelona. Designul e adus la zi cu tot ce înseamnă gama Ford. Și se vede asta inclusiv la stopuri, care aduc cu cele de la Focus. Aștept să testez serios SYNC3, compatibil cu Android Auto și CarPlay. Aștept cu brațele deschise la test și Edge și Fiesta ST200.

La prototip aș vrea să mai scriu despre Honda Civic. Ne dă o idee despre viitorul Civic care va fi lansat in 2017. Din față însă îmi aduce a Subaru Impreza. Prototipul e cu 3 centimetri mai lat, cu 2 centimetri mai scund și cu 13 cenimetri mai lung decât Civicul care se vinde acum. Adică o să fie mai bine pentru familii cu copii frumoși. Dar n-am cum să nu văd Subaru din lateral. Viitorul Civic va fi disponibil cu două motorizări pe benzină, Vtec, de 1 litru respectiv 1,5 litri. Pentru cei atenți cu consumul, 1,6 litri i-Dtec.

12794348_1144109298935339_195065916660206965_n

12801260_1144110528935216_5243505324254130761_n (1)

12814582_1144111192268483_3432571619617888124_n (1)

Toate mașinile pe care ți le-am prezentat aici au în comun un design agresiv. Cei de la Mercedes-Benz sunt singurii care au păstrat un design să-i zicem conservator. Bine, ei și cu Morgan. Noul E-Class arată bine și da, poți să spui că e un S-Class mai mic. Sau un C mai mare. Sau… E-Class e un S-Class pentru cei care vor să conducă. Interiorul e spectaculos și foarte aerisit dar poate prea cuminte pentru cei tineri. Cred că sobru e cuvântul corect. Dacă ești generos când cumperi, cred că poți să rezolvi problema asta. Tehnologia este la zi, inspirată de la prototipul F015. E-Class e capabil să se conducă singur pentru câteva secunde și poate urmari mașina din față până la 210km/h. Până la 130km/h pe oră nu are nevoie de marcaje ceea ce mi se pare spectaculos. Se vede că cei de la Mercedes au treabă și pe la noi, la Sebeș mai exact. Cred că cel mai bine se va vinde varianta E220d, diesel cu 190 de cai putere și 9 trepte. Eu cred că viitorul facelift va face mașina asta să devină complet autonomă. Preț de pornire e de 47,500 de euro pentru motorul de 2,0litri, benzină de 184CP. Din aprilie în toate showroomurile din țară. Producția a început deja.

 

12800141_1143856128960656_4955938710540327616_n

12801431_1143856185627317_3014499158460751261_n

12803309_1143856092293993_1064432329224722319_n

12804672_1143856112293991_6579585720718133641_n

C-Class Cabriolet e prima decapotabilă din istoria C-ului. A lansată oficial la Salonul Auto de la Geneva. Și arată foarte bine pentru că e derivat din Coupe. E disponibil cu două motoare diesel, 5 pe benzină dintre care și unele cu șase cilindri. Cel mai spectaculos din gamă o să fie C43 AMG, cu motor de 3 litri și 367 de cai putere. Sper la un C63 AMG. BMW M4 e singur singurel și nu e bine. Apropo, rama de sus a parbrizului are un mic eleron care se ridică. Așa dispare curentul dinăuntru iar părul tău o să arate excelent chiar și după un drum de câteva sute de kilometri.