BMW C Evolution – Meditație hibernală

Pentru că tot vine sezonul rece, și mai toate agregatele pe două roți încep deja să se gândească la hibernare, noi vrem să vă propunem o temă urbană de meditație.

Automobilele electrice nu mai sunt o curiozitate, chiar și bicicletele electrice pot cocheta cu banalitatea pe la noi… dar motociclete și scutere electrice sunt un domeniu proaspăt.

BMW a făcut deja acest pas, un pas care se numește C Evolution. Vorbim despre un maxi-scuter electric ce se laudă cu o autonomie de până la 100 km. Evident, vorbim despre un model care va degusta preponderent mediu urban, dar pentru că vorbim despre un maxi-scuter, C Evolution se poate califica și pentru o navetă de acasă spre locul de muncă și invers, în condițiile în care o încărcare completă durează patru ore la o priză convențională.

Ne-am intersectat cu un BMW C Evolution și am decis să vedem care sunt avantajele lui într-un trafic urban.

C Evolution este fratele electric al lui C 600. BMW C Evolution este creditat cu o putere de 15 CP, dar valoarea maximă a acesteia poate ajunge la 47 CP. Motorul electric este ascuns în bascula spate și este răcit cu lichid. Viteza maximă este de 120 km/h, dar în mediul urban nu prea contează acest lucru. C Evolution se dovedește mult mai sprinten în oraș decât marea majoritate a maxi-scuterelor, ajungând la 50 km/h în 2,7 secunde. Se poate accelera oricât de violent, scuterul este echipat cu sistemul Torque Control Assist (TCA). Acesta limitează valoarea cuplului trimis la roata spate în funcție ruperile de aderență detectate la aceasta. Un altfel de control automat al stabilității. Impresionante sunt și reprizele în trafic. Acestea sunt la un nivel care te pot transforma în victimă, în condițiile în care șoferii nu au de unde bănui ce se ascunde sub carena alb-verzuie. Poate doar LED-ul vertical să ajute la o reperare mai rapidă în oglinzile retrovizoare de către șoferi.

C Evolution se dovedește extrem de agil în ciuda masei de 265 kilograme, fiind ajutat și de centrul de greutate coborât, oferit de bateriile răcite cu aer. Până la 100 km/h C Evolution împinge puternic, ultimii 20 km/h îi adjudecându-i ceva mai lent.

Sistemul de frânare este și el de încredere, oferă o decelerare foarte bună, fiind ajutat și de sistemul ABS. Pentru că vorbim despre o masă de 265 kg salutăm și prezența marșarierului.

C Evolution oferă patru moduri de rulare – Road, Eco Pro, Sail și Dynamic. În modul Eco Pro nu prea poți face tu cam ce vrei, puterea este limitată, iar sistemul recuperează frenetic energie oricând este posibil. Cel mai prietenos mod este ”Road”. Aici ai toată puterea la dispoziție, decelerarea nu este atât de puternică în cazul rulării pe liber, doar 50% din energie este recuperată. Doar în cazul frânării se recuperează 100%. Destul de prietenos C Evolution și din punct de vedere al spațiilor de depozitare, sub șa încape generos o cască integrală. Display-ul central poate fi citit relativ ușor și în soare puternic.

BMW C Evolution poate fi o alternativă interesantă și extrem de prietenoasă de transport în mediul urban. Succesul lui este limitat de preț – BMW dorește pe el aproximativ 15.000 euro, în condițiile în care un C 600 Sport are un preț de bază de 10.650 euro în România.